Foto: Mats Ek

Vårt uppdrag

Det här gör Svenska kyrkan i utlandet

Uppdraget för Svenska kyrkans församlingar utomlands är detsamma som för en församling i Sverige: att fira gudstjänst, bedriva diakoni, mission och undervisning. I utlandskyrkan förrättas dop och vigslar, du erbjuds samtal och gemenskap.

Svenska kyrkan i utlandet arbetar ekumeniskt

Utlandskyrkans församlingar samverkar med andra kyrkofamiljer och trossamfund. Självklara samarbetspartners är till exempel de nordiska systerkyrkorna. Andra samfund som utlandsförsamlingarna på olika sätt samverkar med är exempelvis anglikanska kyrkan, Evangelische Kirche in Deutschland, romersk-katolska kyrkan, gammalkatolska och ortodoxa kyrkor.