Lyssna

Nyhet / Publicerad 16 maj 2024 / Ändrad 31 maj 2024

Dophättor

Ny utställning i Nysätra kyrka från den 25 maj!

Lotta Persson har under en lång tid inspirerats av folkliga textila traditioner, och inte minst den teknik som ofta används. Det är lätt att bli både fascinerad och ödmjuk inför den fantastiska idérikedom, fantasi, kunskap och skicklighet som funnits. Önskan och behovet att smycka och dekorera går inte att ta miste på.

Lotta har inspireras av de frodiga doppåsarna och dopmössorna. Hon har behållit dagens klännings-/särkmodell men frångått det vita och blandar gärna färger istället om än på ett mer sparsmakat vis.

Tygerna är i siden, ull och bomull, och många är historiska reproduktioner. Sömmarna är sydda på maskin, men alla detaljer och broderier är sydda för hand.

Dopsärkarna är tänkta att passa både pojke och flicka. Mössorna skiljer sig dock. Flickhättan består av tre delar, och pojkmössan av fyra till sex våder som går samman på hjässan eller i nacken.


Lotta hoppas att dopsärkarna ska tilltala, och att de kan passa till ett traditionellt kristet dop såväl som till högtidsklädsel på en namngivningsceremoni. Många familjer har dopklädslar som gått i arv i flera generationer, och en egen hätta/mössa kan vara en möjlighet att få sätta egen prägel, samtidigt som traditionen förs vidare.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto: CÅL

”Se här får jag glädjen att i Jesu namn lämna dig, en kristen istället för en hedning.”

Med dessa eller liknande ord, överlämnade gudmodern det nydöpta barnet till sina föräldrar. Den nyblivna modern var utesluten ur församlingens gemenskap i 40-60 dagar efter barnets födelse, och fick således inte medverka vid dopet.

Dopet var, vilket är vanligt idag, inte bara en namnsgivningsakt, utan en handling där barnet förvandlades från hedning till kristen. Dopet skulle ske inom åtta dagar efter födelsen och helst så snart som möjligt. Barnet var fram till dopet utsatt för onda makter, vilka var tvungna att hållas tillbaka med allehanda medel.

Precis som kyrkans bestämmelser, men också seder och bruk kring dopet, har också dopbarnets kläder förändrats genom åren. Under den katolska medeltiden skulle den som döptes iklädas en ”vit och obefläckad klädnad, som skulle bäras inför Herren Jesu Kristi domstol”. Barnen doppades helt i dopvattnet. Barnen var små, endast ett par dagar gamla, och kyrkorna var ouppvärmda och vattnet iskallt.

I och med reformationen och protestantismens inträde ändrades ett flertal ritualer kring dopet, bland annat togs den vita ”kristninga-klädnaden” bort och vatten östes bara över barnets huvud. I kyrkohandboken 1614 var dessa förändringar fastlagda. Nu började en tid med folkliga, färgglada, rikt dekorerade högtidsplagg för de små. Dopkläderna hade ofta regionala variationer, och status kunde naturligtvis också utläsas.

Dopklädseln var i form av en påse eller kåpa med huva. Barnen var lindade till både armar och ben, och det lilla lindebarnet stoppades enkelt ner i påsen som inte behövde ha några ärmar, utan knöts ihop i halsen.

Doppåsarna var ofta sydda i färgglada tyger, allt från vackra siden-brokader till rester från uttjänta klädesplagg. Rikt dekorerade med allt som var vackert; spetsar, pärlor, glasbitar, band, knappar, dräktsilver, pappersblommor med mera. Initialer och symbolik var också vanligt, tex. vargtänder, kors och annat som skyddade mot onda andar.

Till dopdräkten hörde också en huvudbonad. En hätta/huva för flickor, bestående av ett mittstycke och två sidostycken. Pojkarnas mössa var sammansatt av 4–6 kilformade våder som möttes uppe på hjässan eller i nacken.

Bruket av de äldre dopdräkterna höll på vissa håll i sig ända till slutet av 1800-talet. Vid denna tid började det nya borgerliga dräktmodet att inspirera även dopklädseln. Ljusa och skira tyger användes, och dopdräkten tog form av en klänning. Enbart vita klänningar dröjde ytterligare något, men kom efterhand. Dopmössorna blev lika för pojkar och flickor, ljusblått eller rosa sidenband användes för att markera kön.

Dopklänningarna idag är oftast långa, vilket ska symbolisera något att växa i/med, ett långt liv. Konfirmationskåpan är i sig en symbol för dopdräkten som barnet vuxit i.

 

 

Boka dop?

Församlingen har flera fantastiska dopklänningar som man kan få låna vid dop. Flera av dem är sydda och broderade av församlingsmedlemmar eller av våra olika syföreningar.

Dopet kan ske i någon av våra unika kyrkor eller på en annan plats man önskar, som i ens egen trädgård. Det går bra att boka dop både för sitt barn och för sig själv.

Vill du veta mer om dop?  Kontakta oss på 0171-460070 eller lagunda.forsamling@svenskakyrkan.se