Predikan
1 Söndagen efter Trefaldighet
1 Årg. Ep. Rom. 6:3-11
I.N.J
Präst: Olle Svensson
Dopet är inte en punkt, utan en linje! Vad i all världen kan jag nu mena med det? Jo, när vi tänker på vårt dop, då tänker vi väl oftast på det som just en punkt, som något som hände en gång för länge sedan, en fullbordad handling, om vilken jag egentligen endast vet att den har skett. Jag är döpt! Och ändå är dopet inte full-bordat i och med att dophandlingen är över. Nej, det har bara börjat! Som jag sade – dopet är en linje. Det var något som tog sin början där vid dopfunten - mitt kristna liv och lärjunga-skapet hos Jesus.
När jag talar med föräldrar som skall döpa sina barn, brukar jag ibland fråga vilken färg dop-klänningen har. ”Vit!” svarar de allra flesta. Frå-gar jag varför den är vit, tvekar de flesta om svaret. ”Det är Kristi färg, som symboliserar renhet och rättfärdighet”, brukar jag säga. Och frågar jag: ”Varför är dopklänningen så lång?” Det är ju onödigt mycket tyg för ett så litet barn. Då hör det till undantagen att man vet svaret. ”För att man skall växa i sitt dop” – säger jag
då. Redan från början får man allt det man be-höver för att leva lärjungaliv med Jesus. Dop-dräkten är stor med avsikt, jag skall ha något att växa i!
Vid dopfunten tar alltså allting sin början. Jag blir kallad! ”Jesus Kristus, den korsfäste och uppståndne kallar dig att vara hans lärjunge”. Och man kan vara så liten som jag var, bara tio dagar gammal, och ändå få vara en Jesu lär-junge! Förunderligt stort bara det! Och trots att jag var så liten - väntade inte Gud på att jag skulle nå till en viss kunskap, äga si eller så mycket tro eller på något annat sätt vara värdig eller meriterad – utan han gav mig allt det jag behöver för att leva som en kristen när jag döp-tes – jag blev ju döpt till – inte mitt namn- utan till Kristus – inympad i honom som en liten, liten gren i det starka livsträd som är Jesus själv!
Dopet är därför egentligen något väldigt stort och dyrbart! Vi som är döpta är rika! Himmel-rika! Det är som att ha miljoner på banken! Att därför betrakta dopet som en punkt, det är att leva som en fattiglapp, fast man är miljonär! El-ler som att köpa ett gymkort för dyra pengar,
men låta bli att träna! Vad hjälper det att ha mil-joner om jag inte använder dem? Till vad nytta är gymkortet om jag struntar i att träna? Ja, det förstår jag var och en! Använd det Gud har gett dig i ditt dop! Det är bruksvara!
Men vad är det då jag har fått i mitt dop för att kunna leva som en kristen? Jo, förlåtelse, kraft, hjälp, nåd, hopp, glädje och tillförsikt. Vilken kristen klarar sig utan det? Ingen! Och eftersom vi är pilgrimer här på jorden, som i Jesu spår, vandrar mot det himmelska målet, så har Gud i dopet gett oss en ränsel med den rätta rese-kosten. Och i denna ränsel har jag också mitt ID-kort som kristen. Och på det står Guds egna löftesord skrivna: ”Jag har kallat dig vid namn, du är min!”.
Dopet är alltså inget onödigt mellanled mellan Jesus och oss – något som egentligen hindrar oss från att komma direkt till honom. Jag tror dessvärre att det är en mycket vanlig uppfatt-ning även bland kristna människor. Dopet är inte nödvändigt. Till Jesus kan man ju komma direkt säger man! Till Jesus kan man komma direkt! Hur då? Visa mig ett enda ord i evange-lierna där det står att sakramenten skulle vara
hindrande stenar på salighetsvägen! Istället – om man läser riktigt noga – går det snart upp en talgdank – att dopet inte bara har med Jesus att göra – eftersom det ju är instiftat av honom – utan att det är så - att i och genom denna handling kommer Jesus till oss idag! Men – brukar det heta – Jesus döpte ju ingen när han gick här nere! Nej, låt så vara, då kom Jesus i kroppslig och synlig gestalt och han tog männi-skor direkt upp i sitt rike. Nu, kommer han till oss i själva dophandlingen. Han är närvarande i dopets löftesord och det är han själv – egent-ligen inte prästen – som döper – tar oss upp till sig - precis som han gjorde den gången då han lyfte de små upp i sin famn, lade händerna på dem och välsignade dem.
Tänk på det nästa gång du är med vid ett dop: Jesus och dopet kan inte skiljas åt! Jesus är här! Det är hans röst och löftesord som ljuder över dopets välsignade vatten! Det är han som döper och gör människor till lärjungar hos sig! Visst kan det väl vara både gulligt och gripande att vara med på ett dop! Men varför säger vi ”barndop”? Är det för att vi tycker det är något för små bebisar och inget för vuxna? Alltså: nå-got som hände en gång, men som egentligen
inte betyder så mycket för det liv jag lever nu! Och ändå är det alldeles tvärtom! Dopet bör-jade – för de flesta när vi var mycket små – men frågan mina vänner – frågan är om vi lever i vårt dop?
Det var ju liksom det som var meningen. Dopet är en linje, alltså något som börjar här i tiden, men som ännu inte är fullbordat! Läser vi vad Paulus skriver i vår epistel idag, så förstår vi att dopet inte är historia! Att leva i sitt dop, det är att träna sig i lärjungaliv med Jesus! Och be-grundar vi vad Paulus skriver så förstår vi att dopet handlar om övning och om träning, att det spänner över ett helt liv och att det sanner-ligen också känns: ”Vet ni då inte” säger Pau-lus, ”att alla vi som har döpts in i Kristus Jesus, också har blivit döpta in i hans död?” Och så fortsätter han ännu kraftfullare: ”Genom dopet har vi alltså dött och blivit begravda med ho-nom för att också vi skall leva i ett nytt liv”.
Men det där, det låter ju jobbigt! Är det detta som dopet handlar om? Ja, det är ju inte en punkt utan en linje. Och tänker vi ännu lite dju-pare, så får vi fråga oss: Varför kallas vi i dopet till lärjungaliv med Jesus? Jo, det liv vi föddes
till här i världen är ju inte ett sådant liv som Gud från början hade tänkt och menat – utan till ett liv som är märkt av synd, död och förgängelse! I dopet kallar han oss till det verkliga livet – till livet som Guds barn – till det liv som aldrig dör, till det eviga livet. Och det är en process – alltså något som pågår – något som ännu inte är färdigt!
Att tänka på det kristna livet som en process – något som är igång – är lika nyttigt som befri-ade. Vi blir ju ofta otåliga när vi inte märker så mycket förbättring – utan att vår gamla männi-ska ställer till det för oss – vi är inte som vi borde – vi faller och vi misslyckas – och ser så lite av kristuslikhet, helgelse och andliga segrar i vårt liv! Luther har några tröstens ord för dig som ofta känner det så. På ett ställe skriver han om det kristna livet, att det är: ”inte fromhet utan en tillväxt i fromhet, inte hälsa utan tillfrisk-nande, inte ett varande utan ett vardande, inte vila utan övning, vi är ännu inte, men vi håller på att bli, det har ännu inte skett, men det håller på att ske”. Att vara döpt är alltså inte det-samma som att vara färdig utan en ständig öv-ning. Det kommer vi aldrig ifrån. Det gör ont ibland! Det är därför Paulus använder en så
kraftfull bild i vår epistel idag och säger att vår gamla människa har blivit korsfäst med Jesus, för att vi ”inte längre är slavar under synden”.
Men när slutar linjen då – eller klarare uttryckt – när är dopet fullbordat? Jo, först när vår gamla människa går under i döden! Så länge måste vi öva oss i vårt dop! Låter det tröstlöst? Min vän tänk inte så! Lika lite som dophand-lingen var ett människoverk, så är dopets öv-ning det. Gud verkar i dig! Återvänd därför varje dag till dopets källa, till dopets löften, till Guds försäkran! Eller för att använda bilden av rän-seln igen! Öppna den! Ta för dig av det! Använd det! Bli inte nedslagen om du misslyckas och ramlar. Res dig igen! Fortsätt vandringen! Du är ju på väg. Och glöm inte, att han som i dopet har börjat sitt goda verk i dig ”också skall full-borda det till Kristi Jesu dag” (Fil. 1:6). Amen.