Närbild på en pingstlilja som ligger på marken med två vigselringar på ena kronbladet.

Drop-in-dop eller vigsel

Den 28 september kl. 10.00-16.00 bjuder vi in till drop-in-dop eller vigsel i Sofia Albertina kyrka.

Enligt oss ska vigseln eller dopet inte handla om pengar eller tid.
Därför fixar vi drop in-dop och/eller vigsel och bjuder på allt från präst till fika!

Drop-in-dopet eller vigseln är ett enkelt alternativ där du, utan en massa praktiska förberedelser, kan låta döpa dig/ditt barn, eller bli vigd. Vi ordnar präst, musiker, lokal och fika. Allt är gratis!

Före varje dop hålls ett dopsamtal med prästen, där även faddrar kan vara med. Det finns inget krav på dopklänning eller dopdräkt utan det går lika bra att bli döpt i sina vanliga kläder. Detsamma gäller om du vill bli vigd, då finns heller inga krav på klädsel. Så klä dig i någonting du tycker om!

Några praktiska saker om dopet:

• Barn under 18 år behöver båda vårdnadshavares tillstånd och legitimation för att döpas.
  • Du som är över 16 år och vill döpa dig, ta kontakt vår präst: carl.eliasson@svenskakyrkan.se
  • Ta med svensk id-handling. Det gäller både vuxna som vill döpas och vårdnadshavare till barn under 18 år.

Några praktiska saker om vigsel:

• Till en drop-in-vigsel krävs giltig hindersprövning från Skatteverket och legitimation. En av er behöver även vara medlemmar i Svenska kyrkan.

Inte medlem än? Bli det här