Lyssna

Nyhet / Publicerad 18 september 2023

Biskopen återinvigde Prästgården

Så ståtlig och fin och fräsch den blev, vår nyrenoverade Prästgård! Söndagen den 18 september var det så äntligen dags för invigning – och en sån invigning det blev! Förberedelserna har förstås pågått i många veckor och det märktes minsann.

Dagen inleddes med en festgudstjänst med nattvard i Landvetter kyrka, där Biskop Susanne Rappmann deltog och förhöjde den högtidliga stämningen med sin närvaro. Dagen till ära hade vår präst Margaretha förberett en både rolig, tänkvärd och inspirerande dialogpredikan tillsammans med Gustav Öhlander, som är ansvarig för "0-18"-verksamheterna i vårt pastorat och som de flesta känner som en central person för vårt fantastiska konfirmandarbete.

Gospelkören Sound of Joy var också i sin allra bästa högform och vid sista framförandet avslutade körledare Mimmi Folmanis med ett jätteskutt som slutkläm på den sista gospeln. Vilken energi!

Så var det dags att gå i pampig procession över järnvägsspåret till Prästgården. Gräsmattan fylldes av gäster som förväntansfullt såg när Biskop Susanne invigningstalade för att därefter klippa det röda sidenbandet.

På det nybyggda trädäcket på Prästgårdens baksida blev det därefter överräckning av gåvor och både roliga och intressanta invigningstal av Peter Bratthammar, kyrkoherde i Landvetter Härryda pastorat, Brita Dermark, ordförande i pastoratskyrkorådet, Bernt Fridlund från Landvetter hembygdsförening och Göran Hansson, ordförande i kyrkogårds- och fastighetsutskottet.

Dagen avslutades med ett härligt kyrkfika där alla gäster själva fick uppleva hur fin och fräsch vår nya prästgård har blivit. Ett fantastiskt hus för bygdens alla ungdomar, men också en riktigt fin festlokal som alla kan hyra för sina kalas eller konferenser (mer information om detta kommer senare i höst, men om du redan nu blir sugen på att boka ett evenemang i Prästgården, skicka ett mail till landvetter-harryda.forsamling@svenskakyrkan.se).

Ett mycket stort TACK till alla er som var med och gjorde denna dag så fantastisk och till alla som hjälper till att göra Landvetter lite bättre varje dag!

Biskop Susanne Rappmann klipper det röda sidenbandet och så – Prästgården är återinvigd!

Äntligen får kyrkoherde Peter Bratthammar öppna dörren till den nyrenoverade Prästgården och hälsa alla varmt välkomna in!

Som många Landvetterbor känner till är detta platsen där mängder av ungdomar samlas under terminerna för att umgås, ha roligt och förbereda sig för konfirmationen, för övrigt ett av Sveriges mest populära konfirmationskoncept. Prästgården har blivit en viktig plats för bygden, där många av framtidens Landvetterbor får lära känna varandra och prata om livets viktiga frågor. Här fyra av Prästgårdens assistenter, det vill säga förutvarande konfirmander som hjälper till i arbetet kring årets konfirmandgrupp.