Nyhet / Publicerad 28 juni 2023

Församlingsresa till Rolfstorp och Norrvikens Trädgårdar 2023

Onsdagen den 14 juni rullade en buss med glada och förväntansfulla resenärer från Härryda och Landvetter pastorat ut på årets församlingsresa.

Första stopp blir Rolfstorps kyrka. Kyrkan har byggts till flera gånger men dess äldsta delar är från medeltiden, kanske 1200-talet. När kyrkan renoverades 1960 upptäcktes gamla väggmålningar från 1300- och 1400-talet. Dessa togs då fram igen.  Vår kyrkoherde Peter Bratthammar delade med sig av en betraktelse i denna vackra kyrka.

Mest berömd är Rolfstorps kyrka för en ros. Den kan ha funnits där så länge som 300 år! Den har konstaterats ha letat sig upp genom ytterväggen och in mellan rutorna i ett av sidofönstren. I slutet av 1600-talet byggdes kyrkan till och en teori är att rosen fanns där redan då. På senare år har rosen vuxit sig så pass stor att man har fått justera fönstrets djup för att ge plats åt den. Blommar gör den i maj så den prakten missade vi dessvärre.

Efter en välbehövlig fika äntrade vi bussen och gav vi oss vidare söderut. Genom ett somrigt Halland och in i Skåne är nästa anhalt Norrvikens Trädgårdar i närheten av Båstad. Här är det dags för lunch. Med påfylld energi blir vi guidade runt och får veta hur det kom sig att Rudolf Abelin (1864-1961) valde att placera sin trädgård i Skåne! För den som har viss geografisk kunskap förknippas ju annars Norrviken med annan del av landet, närmare bestämt trakterna kring Norrköping och Kolmården. Rudolf Abelin anlade sin första trädgård just vid Norrviken men på grund av bygget av Nyköpingsbanan, som skulle dras tvärs igenom trädgården, tvingades han leta efter en ny plats och fann den i Båstad.

Trädgården är 14 hektar stor och uppfördes 1906-1920. Den består av olika trädgårdsrum: italiensk barockträdgård, renässansträdgård, klosterträdgård, orientalisk trädgård och en japansk trädgård. Vi njöt av härligt prunkande växter, häckar, vattenspeglar i olika former, grusgångar mm. En trädgård som är väl värt ett besök om ni inte har varit här!

Med facit i hand skall vi nog vara tacksamma över att Rudolf Abelin inte följde föräldrarnas önskemål om att sonen skulle läsa juridik utan, på grund av problem med synen, följde sitt hjärta och blev trädgårdsmästare och pomolog!

Efter allt för kort tid var vi tillbaka på bussen och på hemväg. Fika- och glasstopp görs någonstans utanför Halmstad.

Stort tack till diakon Marcus Bengtsson som roddat ihop årets utflykt, kyrkoherde Peter Bratthammar som gav oss andlig spis och vår chaufför som rattade oss tryggt och säkert.

Vid penna och kamera: Helén Svensson

Foto: Helén Svensson