Foto: Helen Svensson

Roliga församlingsresor till Dalslands kanal och Hyssna

Nyhet Publicerad

Under juni åkte vi på två mycket trevliga församlingsresor till Dalslands kanal och Hyssna. Här berättar vi lite om vad som hände under dessa mysiga dagar.

Hyssna

Vet du vad trädgårdsgruppen i Härryda är? Jo, det är ett gäng entusiaster som träffas i ur och skur varannan torsdag ojämn vecka utomhus på ängen på Härryda kyrkogård. Där får vi, till en liten kostnad, både lite i magen och en hel massa kunskaper om allt från ätligt ogräs till att lära oss om träd, sommarblommor mm! Att själva stoppa händerna i myllan är inte heller främmande för oss.

Torsdagen den 23 juni 2022 gjorde vi en utflykt till Hyssna. Först besökte vi en liten privat radhusträdgård. Oj, vad mycket fina och nyttiga växter det går att få plats med på bara några få kvadrat utan att det blir för överdådigt! Tror att flera fick med sig några idéer hem.

Efter en kort promenad befann vi oss plötsligt i 1800-talet vid Lockö kvarn, en kvarn byggd 1863 men troligen har här ännu tidigare funnits kvarn. Vid ån Surtan har Hyssna Hembygdsförening restaurerat och fått igång kvarnstenarna! Nu mals här mjöl igen. Vi gick på en rundvandring och fick höra berättelser om hur det gick till förr att mala mjöl. Flera av oss hade med oss nymald mjöl hem. Här har även legat sågverk, men numera syns bara grundstenarna av det. I denna härliga lummiga miljö intogs dagens lunch.

Stort tack till Maria Björk och Marcus Bengtsson som planerat och ordnat allt kring denna utflykt! Mer info om trädgårdgruppen står att läsa i kalendern på pastoratets hemsida. Välkomna!

Dalslands kanal

Onsdagen den 22 juni 2022 for en busslast med glada och förväntansfulla församlingsbor mot Håverud och Dalslands kanal!

Efter att ha gjort ett kaffe- och smörgåsstopp intill Göta Älv fortsatte vi norrut. Framme vid Håverud  äntrade vi M/S Dalslandia, byggd i Träslövsläge 1973 just för att trafikera Dalslands kanal. I Håverud tog vi oss igenom de första slussarna och den berömda akvedukten.

Från Håverud for vi genom ett sjö- och kanalsystem (med ännu fler slussar) till Långbron där bussen plockade upp och tog oss tillbaka till Håverud och kanalmuseet där. Under resan på båten, och på museet, fick vi historiken om kanalen. Byggherre var Nils Ericson och kanalen byggdes på rekordtiden av fyra år, 1865 – 1868. Nils Ericsson klarade även att hålla sig inom budgeten… Kanalen byggdes för att underlätta transporten av järnmalm till alla bruken i Dalsland. Tidigare hade det skötts med båtar och häst och vagn om vart annat. Nu kunde man lasta allt på en båt och ta det vattenvägen till bruken. Numera trafikeras kanalen enbart av turistbåtar.

Fyllda av frisk luft, många intryck av vårt vackra Sverige, god mat, andakt, quiz och glada skratt stapplade av bussen hemma igen. Stort tack till Landvetter Härryda pastorat och speciellt Marcus Bengtsson som råddat ihop resan.

Text och foto: Helen Svensson