Listor

Så här skapar du en lista med nyheter, dokument eller RSS-flöden.

Genom att använda listor kan du enkelt visa upp sidor eller dokument inom ett visst ämnesområde eller från en viss webbplats. Du gör inställningarna för din lista en gång och sedan fylls listan på automatiskt när du publicerar nya sidor eller dokument.

Du kan också infoga ett flöde med pressmeddelanden från TT.

Skapa lista

1. Gå in på sidan där du vill ha listan.
  2. Klicka på plustecknet och välj Lista.
  3. Välj om du vill skapa en lista med nyheter, dokument eller RSS-flöden.
  4. Lägg till en rubrik.

1. Lätt till en rubrik.
  2. Välj från vilken eller vilka webbplatser som nyheterna ska hämtas. Om webbplatsen du valt har underliggande enheter kan du välja att visa nyheter från dem också. För att kunna lista innehåll från alla webbplatser måste du först lägga till ett gemensamt ämnesområde.
  3. Välj vilket eller vilka ämnesområden nyheten ska vara taggad med för att visas i listan. Om du inte väljer ett ämnesområde kommer samtliga nyheter från webbplatsen att visas i listan.
    Läs om hur du skapar och använder ämnesområden.
  4. Om du har valt flera ämnesområden ska du tala om ifall en nyhet behöver vara taggad med samtliga ämnesområden för att visas i listan, eller om det räcker med ett.

Under fliken visning:

1. Du kan inte ändra sorteringsordning i en nyhetslista. Den nyaste nyheten hamnar alltid överst.
  2. Gå in under fliken Visning för att välja hur många nyheter som ska synas åt gången.

Om du väljer att lista dokument kan du skapa en lista som består av en eller flera dokumenttyper, till exempel standardsidor, nyheter, länkar, filer, media och bilder.

1. Välj vilka dokumenttyper listan ska innehålla och från vilken eller vilka webbplatser.
  2. Välj eventuella ämnesområden. Välj eventuella ämnesområden. Kryssa i om dokumenten bara behöver vara taggade med ett ämnesområde, eller om de ska vara taggade med alla valda ämnesområden.
  3. Gå in under fliken Sortera listan och välj hur listan ska vara sorterad. Alfabetiskt, efter publiceringsdatum, eller senast ändrad. Om du vill kan du välja egen sortering och dra och släppa dokument så de hamnar i den ordning du vill ha dem.
  4. Gå in under fliken Visning och välj vilken information som ska visas om innehållet, och hur många dokument som ska visas för besökaren till att börja med. Du kan också välja att låta besökaren själv få filtrera listan genom att använda lokala ämnesområden och fritextsökning.

Ett RSS-flöde gör det möjligt för användare att prenumerera på ett webbflöde.

1. Ange rubrik.
  2. Skriv in adressen (URL:en) för RSS-flödet.
  3. Välj om du vill visa publiceringsdatum för RSS-posterna.
  4. Välj hur många poster som ska visas i listan till att börja med.

Exempel på nyhetslista

Öppet brev till rysk-ortodoxa patriarken Kirill

Publicerad:

I veckan samlades ärkebiskoparna inom Borgågemenskapen (anglikanska och lutherska kyrkor i Storbritannien, Irland, Iberiska halvön, Norden och Baltikum) i finska Tammerfors. De beslutade att sända följande brev till överhuvudet för den rysk-ortodoxa kyrkan, Patriark Kirill:

Hela Sverige skramlar för Ukraina

Publicerad:

På lördag 2 april hålls en unik insamlingskonsert i solidaritet med Ukraina. Kända artister medverkar. Ärkebiskop Antje Jackelén är en av gästtalarna.

Låt inte oron över kriget gå över styr

Publicerad:

Ärkebiskopen: Be, arbeta – och avstå från ”doomsday scrolling” på mobilen.