Standardsidor och nyhetssidor

Standardsidor och nyhetssidor ser olika ut och används för olika typer av information. Men du bygger upp dem på ungefär samma sätt i administrationen.

Välj rätt sidtyp

Skillnaden mellan standard- och nyhetssidor är att

  • standardsidor används till permanent information som ska leva länge
  • nyhetssidor används till kortlivad information – därför står det längst upp på sidan att det är en nyhet, när nyheten publicerades och när den senast ändrades
  • standardsidor placeras som regel i menyn medan nyhetssidor visas i listor
  • den övre delen av standardsidan kan se ut på olika sätt, medan nyhetssidan bara har en layout
  • på standardsidor kan du själv välja bredd på vissa av de funktioner du lägger in, till exempel på bilder, media och puffar.

Gör så här för att skapa en standardsida eller en nyhet:

Gör så här:

  1. Gå in i administrationen och klicka på plustecknet till vänster om rubrikerna Standardsidor eller Nyheter. Du kan också klicka på antingen Standardsidor eller Nyheter och därefter på Skapa ny-knappen uppe till höger.
  2. När den nya sidan öppnats, skriv in rubrik och ingress. Rubriken visas överst på sidan och i menyn. Ibland är det lämpligt med en mer kortfattad rubrik i menyn än överst på sidan. Om du vill att menyrubriken ska vara kortare än sidrubriken: gå in under fliken Publiceringsalternativ, kryssa ur Menyrubrik och skriv en mer kortfattad variant.
  3. Välj om sidan ska ha en toppbild. Om du lägger in en toppbild ska du ange fotograf och skriva en beskrivande alternativtext. Alternativtexten syns inte för besökaren, utan läses upp för dem som använder skärmläsare. Toppbilder har ingen bildtext, så du behöver inte lägga till en sådan. Om du gör en nyhet, och vill ha en bild som till exempel visar personer som citeras i texten, fungerar bilden bättre längre ner på sidan, där personerna kan namnges i en bildtext. Då kan du också lägga in bilden som puffbild, ifall du vill kunna puffa till sidan.
  4. Bygg på sidan med mer information genom att klicka på plustecknet och välja till exempel text, bild, faktaruta, film, lista, puff och mycket annat. Du bygger upp sidan genom att välja så många olika delar du vill.  

Flytta eller radera innehåll

Till höger om varje del du infogar på sidan finns pilsymboler och en papperskorg. Ändra ordning på delarna på sidan med hjälp av pilarna. Klicka på papperskorgen om du vill ta bort något.   

Länka ihop olika delar

Om du vill minska avståndet mellan olika delar på sidan, klickar du på den lilla länken till vänster. Då kedjas delarna ihop. 

Välj bakgrundsfärg

Klicka på färgpaletten för att välja bakgrundsfärg. Ihopkedjade delar får samma bakgrundsfärg. 

Ändra bredd på olika funktioner

På start- och standardsidor kan du ändra bredd på toppbilden och vissa funktioner (till exempel bild, media och puffar). Efter att du har hämtat innehållet visas en knapp till höger, med en ruta och en pil. Klicka på den för att välja bredd på funktionen.

Överst på varje sida finns flikar där du gör diverse inställningar.

  • Sidans puff skapas automatiskt, men du kan justera den under fliken Puff.
  • Under fliken Ämnesområden kan du koppla sidan till ett eller flera ämnesområden.
  • Under Administrativt kan du kryssa i vilka målgrupper sidan har. Där finns också ett fritextfält där du till exempel kan beskriva syftet med en sida. Detta gör du som minnesanteckningar för din egen och kollegers skull.
  • Under Rundvandringar kan du skapa en rundvandring mellan olika platser och visa den på webben och i appen Kyrkguiden.
  • Under fliken Artikel väljer du om sidan ska visas som en artikel/ett tips i appen Kyrkguiden.
  • Under fliken Publiceringsalternativ kan du göra följande inställningar:

Webbplats 

Du som redigerar på mer än en webbplats kan välja vilken webbplats sidan ska höra till.​ Om du bara har behörighet att redigera en webbplats kan du inte göra något val.

Webbadress (URL)

Systemet skapar automatiskt en webbadress för sidan som bygger på webbplatsens namn och dokumentets rubrik. 

Du kan ändra webbadressen (URL:en) på standardsidor genom att skriva i den önskade adressen i fältet Webbadress. Du kan bara ändra det som kommer efter /.  Namnet på webbplatsen går inte att välja bort.​

Menyrubrik

Menyrubriken blir automatiskt samma som sidans rubrik, men du kan ändra den om du vill. Bocka ur rutan vid fältet Menyrubrik och skriv in den menyrubrik du vill ha.

Publicerings- och avpubliceringsdatum

Under publiceringsdatum kan du välja om sidan ska få ett publiceringsdatum längre fram i tiden. Du kan också välja att avpublicera sidan ett visst datum.

En publicerad sida syns och är sökbar på webbplatsen. En avpublicerad sida är inte synlig eller sökbar för besökare på webbplatsen, men finns kvar i administrationen.

Att avpublicera en sida tar inte omedelbart bort den information som Google sparat om den. Det kan ta flera veckor innan den informationen försvinner.

Visa Publiceringsdatum och Senast ändrad

Välj om publiceringsdatum och datum när sidan senast ändrades ska synas längst ner på sidan. 

Visa kontaktväg för synpunkter eller frågor  

Rutan Visa kontaktväg för besökare är förvald, så att besökare kan lämna synpunkter på sidans innehåll. Den förvalda adressen leder till en funktionsbrevlåda som har hämtats från Kyrksam. Som redaktör kan du välja en annan adress. Du kan också välja bort möjligheten för besökare att lämna synpunkter, men det är inte att föredra. 

Visa delningsknapp

Bocka i rutan Visa delningsknapp om du vill att besökaren ska kunna dela sidan på ett enkelt sätt.

Intern och extern sökmotor

Under rubriken intern sökmotor väljer du om webbsidan ska vara sökbar på hela svenskakyrkan.se, bara inom den egna webbplatsen eller inte alls.

Under rubriken Extern sökmotor kan du välja att du vill rekommendera att webbsidan inte indexeras av externa sökmotorer. Det är bara en rekommendation och ingen garanti för att sidan inte kommer att hittas.

Visa Lämna snabbt-knapp

Bocka i rutan om du vill att besökaren ska kunna lämna sidan med hjälp av en lämna snabbt-knapp. Det kan vara aktuellt på sidor med känsligt innehåll, till exempel om våld i nära relationer. Genom att klicka på knappen lämnar besökaren sidan och hamnar istället på en neutral sida, i det här fallet google.com. 
Läs mer om lämna snabbt-knappen på svenskakyrkan.se.

Meta description/OG:description 

Lägg till en intresseväckande beskrivning av din sida på max 135 tecken. Beskrivningen syns i Googles sökresultat och visas när någon delar länken till din sida, till exempel via Facebook.

Menyhantering 

Klicka på Lägg till i menyn för att lägga till sidan i menyn. 

Längst upp på sidan finns knappar för att spara, förhandsgranska och publicera.

När du skapat en standardsida ska du placera den i menyn.

Om du har redigerat en sida men ser att ändringarna inte slår igenom så kan du behöva tömma cachen.

Du kan rensa cachen för en sida på två ställen:

  • Gå till  sidan du vill rensa cachen för, och ändra adressen byt ut www i adressen, till admin. Tryck på de tre prickarna i menyn i högerkanten, skrolla ner och tryck på Rensa cachen.
  • Gå in i administrationen, svenskakyrkan.se/admin, sök fram sidan du vill rensa cachen för och fäll ner pilen till vänster om sidans rubrik. Välj Rensa cachen.

Om du fortfarande inte ser ändringarna kan du behöva rensa cachen lokalt i din webbläsare också, genom att klicka på ctrl+F5.

När du har sparat en sida dyker den upp i listan över alla sidor i administrationen. Därifrån kan du klicka på pilen till vänster om sidans namn för att se detaljerad information om den, till exempel vem som skapat sidan och när och vilka webbsidor, bilder och ämnesområden den är kopplad till.

Innan du avpublicerar eller tar bort sidan är det bra att kolla i detaljvyn vilken eller vilka sidor som länkar till den och ta bort de kopplingarna. På så sätt slipper du att få brutna länkar på din webbplats. Innan du raderar en sida ska du också ta bort ämnesområden från den och plocka bort den från menyn. 

Via detaljvyn kan du också checka ut, avpublicera, kopiera, rensa cachen, se tidigare versioner och skapa QR-koder.

Genom att klicka på Hantera versioner kan du se tidigare publicerade versioner av en webbsida och återställa till valfri version.

Versionshanteringen kommer du åt på tre olika sätt:

  • Gå till listan i administrationen som visar alla standardsidor. Klicka på pilen bredvid sidan du vill se versioner av (detaljvyn). Klicka på Hantera versioner.
  • Gå in i redigera-läget för en sida, klicka på knappen hantera versioner.
  • Logga in direkt på en webbsida genom att byta ut www mot admin i url:en. Klicka på de tre prickarna som dyker upp till höger.

Oavsett vilken väg du väljer så får du fram en kolumn till höger om sidan med två flikar: Information och Hantera versioner.

  1. Välj fliken Hantera versioner. I listan ser du alla tidigare publicerade versioner av sidan. Du ser också när versionen publicerades och av vem.
  2. Välj den version du vill förhandsgranska genom att klicka på den i listan.
  3. Återpublicera en tidigare version genom att klicka på återställningsknappen.

När du har återställt till en tidigare version sparas den som en ny version. Om du ångrar dig kan du återställa den version som du nyss ändrade ifrån genom att klicka på den näst sista versionen.

I administrationen kan du generera QR-koder till webbsidor eller annat webbinnehåll. QR-koderna kan du skriva ut eller spara som bilder.

Du kan generera QR-koder till

  • standardsidor, nyheter och startsidor
  • platser
  • bilder och intern media
  • filer.​

Gör så här:

  1. Gå till administrationens startsida och leta fram innehållet du vill generera en QR-kod för.
  2. Klicka på pilen bredvid rubriken för att se mer information om dokumentet. 
  3. Klicka på knappen Generera QR-kod.
  4. Välj om du vill skriva ut QR-koden eller spara den som en bild.

I platsadministrationen hittar du mer innehåll om platsen ​genom att klicka på symbolen med de tre prickarna. Därunder finns alternativet Generera QR-kod. 

Om du sparat mediafiler för platsen kan du gå in och generera QR-koder även för det.

Exempel på standardsida

Sidan har rubrik, ingress och annat innehåll som redaktören valt att lägga in.

Det finns flera sätt att visa toppbild, rubrik och ingress. Du kan välja

  • om du vill att bilden ska ligga ovanför eller under rubrik och ingress, eller om rubrik och ingress ska ligga inne i bilden
  • vilken storlek bilden ska ha
  • om bilden ska vara stående eller liggande.

 

Skärmdump som visar exempel på hur en standardsida kan se ut när rubriken och ingressen syns inuti toppbilden.
Så här kan en standardsida se ut när rubriken och ingressen ligger inuti toppbilden.
Skärmdump som visar var du gör inställningar för toppbild, rubrik och ingress på en standardsida..
Skärmdump som visar var du gör inställningar för toppbild, rubrik och ingress på en standardsida.

Exempel på nyhetssida

Eftersom nyhetssidor används till kortlivad information står det längst upp på sidan att det är en nyhet och när nyheten publicerades. Om den ändrats står det även när den senast ändrades.

Skärmdump med exempel på en nyhet om en tornvandring som auktioneras ut.