Text och länkar

Infoga textfält på en webbsida och formatera texten med mellanrubriker, punktlistor och länkar. Om texten är väldigt lång kan du använda ankarlänkar för att hjälpa besökaren att navigera på sidan.

Gör så här för att infoga ett textfält på din webbsida:

1. Klicka på plustecknet.
  2. Välj Text.

Skärmdump som visar knappen för att avformatera text.
  • Skriv eller klistra in din text i textfältet. Om du klistrar in text, se till att den är oformaterad så att det inte följer med några konstiga typsnitt eller mellanrum. Alternativt kan du markera inklistrad text och sedan klicka på knappen för att avformatera text (se rödmarkerad ikon i bilden ovan).
  • Använd symbolerna ovanför textfältet för att formatera texten.
  • Dela upp texten i stycken och använd många mellanrubriker. Det underlättar för läsaren. Mellanrubrikerna (H2, H3 och H4) ska användas i en logisk följd. Den första mellanrubriken på sidan ska alltid vara en H2:a. Använd bara H3 om det är en underrubrik till den rubrik som är H2, använd bara H4 om det är en underrubrik till den rubrik som är H3.
  • Använd gärna punktlistor för uppräkningar. Markera texten du vill göra en punktlista av och klicka på symbolen för punktlista.
  • Tryck Enter för att få ett nytt stycke. Då infogas luft mellan de båda styckena. Håll in Shift och tryck Enter för att göra en hård radbrytning, alltså ny rad men inte ett nytt stycke med luft emellan.
  • Undvik fet, kursiverad och understruken stil. Det gör texten mer svårläst.

Mellanrubriker

Du kan antingen göra kortkommandot först och skriva mellanrubriken sedan eller markera din tänkta rubrik och göra kortkommandot.

• Mellanrubrik 2: shift+alt+2 eller ctrl+alt+2
  • Mellanrubrik 3: shift+alt+3 eller ctrl+alt+3
  • Mellanrubrik 4: shift+alt+4 eller ctrl+alt+4

Tankstreck

PC: alt+0150​ (aktivera num lock)
Mac: Option -

Citattecken

PC: alt+0148 (aktivera num lock)
Mac: shift Option 2

Länk

Infoga länk: ctrl+K

Gör så här för att infoga en länk:

1. Markera texten du vill göra en länk av.
    Länktexten ska beskriva sidan länken går till. Leder den till en extern webbsida eller ett dokument ska du tala om det. Det ska gå att förstå vart länken leder även om du tar den ur sitt sammanhang. Skriv alltså inte ”läs mer”, ”klicka här” eller liknande. Länktexten bör i möjligaste mån överensstämma med rubriken på sidan som länken leder till.
    Skriv tydliga länkar – webbriktlinjer.se.
  2. Klicka på den lilla kedjan som är symbolen för att infoga en länk.
  3. Skriv in url:en till sidan som länken ska leda till, alternativt klicka på symbolen bredvid url-fältet och leta fram sidan du vill länka till (fungerar om du ska göra en länk till en sida inom webbplatsen).
  4. Användaren ska kunna använda bakåtknappen för att backa. Därför ska alla länkar öppnas i samma fönster. Det alternativet är förvalt, så du behöver inte ändra något.
    Se till att bakåtknappen fungerar – webbriktlinjer.se.

Om en webbsida är lång kan du hjälpa läsaren genom att inleda sidan med en innehållsförteckning i form av ankarlänkar. De gör det möjligt för besökaren att klicka på länken för att komma direkt till innehållet som hen är intresserad av. En ankarlänk kan också finnas insprängd i en brödtext eller leda till en plats på en annan sida.

Ankarlänkarna ser ut som vanliga länkar.

Gör så här:

1. Lägg in din text på sidan.
  2. Skriv en innehållsförteckning högt upp på sidan, där raderna lyder som mellanrubrikerna på sidan.
  3. Gå ner till den första mellanrubriken, som ska bli ett ankare.
  4. Markera mellanrubriken och klicka på symbolen som ser ut som ett bokmärke.
  5. Ge ankaret ett namn. Använd gärna ett logiskt ord från mellanrubriken, men utan mellanslag, å, ä, ö, siffror eller tecken. Klicka på OK.
  6. Nu syns bokmärkessymbolen till vänster om mellanrubriken.
  7. Gå upp till innehållsförteckningen och markera texten som ska länka till ankaret.
  8. Klicka på länksymbolen. Ett formulär öppnas. I fältet Url skriver du in # följt av namnet på ankaret.
  9. Klicka på Ok.

En ankarlänk kan leda till en annan sida

Du har två sidor – en som ska ha ett ankare, och en som ska ha en ankarlänk.

1. Skapa ett ankare på samma sätt som ovan.
  2. Kopiera url:en till sidan där ankaret finns.
  3. Flytta dig till sidan och den textrad som ska innehålla ankarlänken. Markera texten.
  4. Klicka på länksymbolen. I fältet url klistrar du in den andra sidans url, men tar bort webbplatsadressen (till exempel www.svenskakyrkan.se). Lägg till #och namnet på ankaret. Exempel: demowebben/widgets#be.
  5. Klicka på Ok.

Ibland vill man länka direkt till en rubrik i en dragspelsmeny.
För att göra det, använd sidans url, följt av hashtag och rubriken i dragspelsmenyn (utan å, ä och ö och specialtecken).

Om rubriken består av flera ord sätter du bindestreck mellan varje ord, till exempel https://www.svenskakyrkan.se/lathundar/kalendern#infoga-kalender-pa-en-webbsida