En vit kista med ljusrosa blommor står i ett kor.

Begravning

När en närstående dör ställs tillvaron på ända. Plötsligt känns inte den välbekanta vardagen sig längre lik. Mitt i allt detta ska ofta en begravning planeras och olika praktiska saker tas om hand. Vi finns som hjälp och stöd.

Begravning i Svenska kyrkans ordning

Vid en begravning i Svenska kyrkans ordning kan begravningsgudstjänsten ske i någon av församlingens tre kyrkor: Lekeryds kyrka, Svarttorps kyrka och Järsnäs kyrka. För att begravning ska ske i kyrkan, behöver den avlidne varit medlem i Svenska kyrkan.

Begravningsgudstjänsten
Begravningsgudstjänsten i Svenska kyrkan fungerar som en ritual för avsked. Vi får tacka för tiden vi fick tillsammans och för allt den döde betytt för oss. Vi kan också be om förlåtelse för sådant som inte blev som vi önskade och be om försoning. Prästen lyser frid över den avlidne och överlåter henne i Guds gemenskap och evig frid.

Hur går jag tillväga?
Det vanligaste tillvägagångssättet när man ska planera en begravning, är att kontakta en begravningsbyrå. De hjälper till att boka kyrka, präst och musiker. Man kan även själv ringa till församlingsexpeditionen och boka tid och präst för begravningen. Oavsett vilket alternativ man väljer, är det bra att ha i åtanke att det ofta är positivt för sorgearbetet om man orkar ta del i planeringen.

Innan begravningen kontaktas man av prästen och träffas för att tala om hur begravningsgudstjänsten kommer att gå till och om den som avlidit. Ofta berättar man lite för prästen om den avlidna och dennes liv, så att de ord han eller hon säger på gudstjänsten blir personliga och viktiga.

Vid borgerlig cermoni hänvisar vi till Bråneryds kapell i Huskvarna pastorat.

Sök gravar och gravplatser

Letar du efter en särskild gravplats? Det finns flera tjänster som kan vara till hjälp.

Gravskötsel, service och tjänster

Är du gravrättsinnehavare är du också ansvarig för gravens skötsel. Du kan välja att ta hand om skötseln själv eller teckna avtal med oss. Här kan du läsa mer om vad som gäller.

Begravningsavgift

Vad innebär begravningsavgiften och vad ingår i kostnaden? Här hittar du all information.

Vanliga frågor om begravning

Här hittar du svar på några av de vanligaste frågorna som kyrkogårdsförvaltningen får i samband med ett dödsfall.