Gravskötsel, service och tjänster

Är du gravrättsinnehavare är du också ansvarig för gravens skötsel. Du kan välja att ta hand om skötseln själv eller teckna avtal med oss. Här kan du läsa mer om vad som gäller.

Upplåtaren är enligt begravningslagen (1990:1144) skyldig att föra gravbok eller gravregister. Gravrätten får utövas endast av den som är antecknad i gravboken eller gravregistret som innehavare av gravrätten.

En eller flera kan vara gravrättsinnehavare.

När gravrättsinnehavaren avlider ska en ny gravrättsinnehavare utses. I första hand ska den vara gravrättsinnehavare som av den avlidne gravrättsinnehavaren blivit förordnad.

Finns ett sådant förordnande ska detta skickas till huvudmannen för att antecknas i gravboken/gravregistret.

Finns inte något förordnande är dödsboet efter den avlidne skyldigt att inom sex månader från dödsfallet anmäla en ny gravrättsinnehavare till huvudmannen, i det här fallet Lekeryds församling.

Att vara gravrättsinnehavare medför rättigheter och skyldigheter. Dessa framgår av begravningslagen och består bl.a. av följande.

- Bestämma vilka som ska gravsättas inom gravplatsen.

- Bestämma gravanordningens utseende och beskaffenhet (gäller inte vid begränsad gravrätt**).

- Bestämma gravplatsens utsmyckning och ordnande i övrigt (gäller inte vid begränsad gravrätt**)

- Få gravrätten förnyad under vissa villkor under förutsättning att en anmälan om förnyelse görs innan tiden för gravrätten går ut.

- Återlämna gravplatsen till upplåtaren.

- Hålla gravplatsen i ordnat och värdigt skick (gäller inte vid begränsad gravrätt**).

- Iaktta huvudmannens bestämmelser när det gäller gravanordningarnas utseende och beskaffenheter samt gravplatsens utsmyckning och ordnande i övrigt.

- Anmäla ny gravrättsinnehavare.

** Enligt 7 kap. 8 § begravningslagen, får en gravrätt upplåtas med begränsningar som avser bestämmande över gravanordningens utseende och beskaffenhet samt gravplatsens utsmyckning och ordnande i övrigt. Vid upplåtelse av en begränsad gravrätt ska upplåtaren ha ansvar för att gravplatsen hålls i ordnat och värdigt skick.

Någon vattnar blommorna på en grav.

Foto: Kristin Lidell /Ikon

Sköta graven själv eller teckna avtal
Som innehavare av en gravplats kan du välja att sköta den själv eller ge Kyrkogårdsförvaltningen uppdrag att sköta den genom att teckna skötselavtal med oss. Du kan välja mellan ettårsavtal eller avräkningsavtal.
Vid tecknande av skötselavtal är sommarplantering obligatoriskt.

Ettårsavtal
Ett ettårsavtal gäller ett kalenderår och till en fast avgift som betalas in i förskott. I början av året erbjuds därefter en förlängning för ytterligare ett år genom att Kyrkogårdsförvaltningen skickar ut en faktura med den nya fastställda avgiften. Betalas avgiften in löper skötseln vidare. Betalar du inte in avgiften tolkas det som att du säger upp avtalet och gravskötseln upphör omgående.

Ettårsavtal erbjuds så länge gravrätten (rätt till gravplats) varar, minst 25 år.

Avräkningsavtal
Ett avräkningsavtal kan tecknas för gravskötsel under en längre period, längst till gravrättstidens utgång. Vid avräkningsavtal betalas en större summa in. Från denna dras sedan varje år den fastställda skötselavgiften och skötseln varar så länge det finns pengar kvar. Exakt hur många år skötseln gäller kan inte anges utan beror på kostnadsutvecklingen. Enligt Konsumentverkets regler ska dock Kyrkogårdsförvaltningen garantera skötsel under 60 % av den skötseltid som beräknas då avtalet ingås.

Kontakta oss vid frågor
Har du frågor eller behöver råd kring gravskötsel, plantering, skötselavtal med mera är du alltid välkommen att kontakta oss.

I grundskötsel ingår att hålla gravplatsen i ordnat och värdigt skick genom putsning, rensning och bevattning av rabatt.

I helårsskötsel ingår det samma som i grundskötsel samt vår- och sommarplantering och gravdekoration till Allhelgona.

Liten planteringsyta, max 60 cm bred och max 0,18 kvm yta.

Grundskötsel: 600 kr

Helårsskötsel: 1000 kr

Stor planteringsyta, 60 cm samt bredare och max 0,36 kvm yta.

Grundskötsel: 700 kr

Helårsskötsel: 1200 kr

Extra stor planteringsyta: större än 0,36 kvm.

Grundskötsel: 900 kr

Helårsskötsel: Individuel bedömning.

Övriga tjänster:

Stentvätt

Planteringslådor, mått och priser:

40x29 cm, 500 kr

50x30 cm (halvmåne), 620 kr

65x29 cm, 620 kr

58x39 cm, 620 kr

Har du själv inte möjlighet att gräva ner/montera planteringslådan så kan du beställa denna tjänst av Kyrkogårdsförvaltningen till en kostnad om ca 300 kr.

Gravsten på en kyrkogård som stagats upp för att inte falla.

Foto: Maria Svensk /Ikon

Besiktning av gravstenar

Kyrkogårdsförvaltningen är ålagd att besiktiga uppsatta gravstenar. Besiktningen görs utifrån ett säkerhetsperspektiv för att undvika att såväl personskador som skador på gravstenen uppstår. Några viktiga punkter i instruktionerna är:

- Ingen gravsten får luta mer än 3°–16° beroende på storlek
- En gravsten ska klara 35 kg dragkraft utan att välta
- Alla gravstenar mellan 30 cm och 150 cm ska ha minst två dubbar
- Gravstenar över 150 cm måste bedömas individuellt
- Alltid vara minst två personer vid kontroll av dubb
- Gravstenar ska kontrolleras vart femte år

Berörd gravrättsinnehavare tillskrivs och uppmanas att åtgärda bristerna på gravstenen.