En kvinna med två barn i knät sitter bredvid en flicka. De sjunger ur psalmboken.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Fira julens högtider med oss!

Nyhet Publicerad

Till julen hör många traditioner- allt från dofter till psalmsång. Här kan du ta del av jul- nyår och trettonhelgens program i våra församlingar i Leksands pastorat.

Doften av pepparkakorhar funnits i juletider ända sedan medeltiden, men före 1900-talet var stearinljus fortfarande en lyxvara och det var ovanligt med adventsljusstakar med levande ljus.  Därför blev nog  Psalm 116 , ”Nu tändas tusen juleljus”  en av 1900-talets mest populära sånger . Den är både skriven och tonsatt av Emmy Köhler1898.

På juldagen sjunger vi psalm 113  ”Det är en ros utsprungen av Davids rot och stam”. Då är det Jesusbarnet vi tänker på.  Texten är inspirerad av profeten Jesaja. I Bibelns Gamla testamente liknar Jesaja guds folk vid ett uttorkat träd eller stubbe som väcks till nytt liv!

Välkommen till våra kyrkor och församlingshem att fira Jul, nyår och trettonhelg.  Vi bjuder på pepparkaksdoftande gemenskap, sång och levande ljus!

En blond liten flicka i snickarbyxor och stickad tröja sitter i en kyrkbänk. Andra besökare syns suddigt i bakgrunden.

Vad händer i kyrkan under advent och jul?

Hitta något som passar dig i kyrkan under de kommande veckorna.

Act Svenska kyrkans gåvoshop

Act Svenska kyrkans gåvoshop är fylld med gåvor och som förändrar liv. Ge en gåva som skapar trygghet och hopp om framtiden.