Diakon Johanna Vinter och en volontär handlar mat till äldre

Änglar sökes till handlingshjälpen

Vill du göra en insats och hjälpa äldre och sjuka som måste stanna hemma under pågående pandemi? Då är du en ängel!

Johanna Vinter, diakon i Leksands pastorat tror att behovet av handlingshjälp  kommer att öka. Allt fler som måste stanna hemma för att undvika smitta behöver  hjälp att få hem matkassar och medicin. Det kräver fler engagerade och kyrkans diakoner söker nu efter volontärer.

I dag är , Johanna Vinter som är diakon i Leksands församling, särskilt tacksam över att få hjälp av Robert med att handla  till fem olika personer som beställt hjälpen. ”Det är basmatvaror och medicin som vi köper”, berättar Johanna för Robert och räcker honom en gul reflexväst med svenska kyrkans logga. Det är hans första dag på handlingshjälpen och han får fylla i ett avtal om tystandsplikt och försäkring. De går igenom praktiska rutiner när de ska besöka kunderna för att t.ex. hämta Id-handlingar eller lämna varor. ”Vi talar alltid med kunden utomhus, samma när vi lämnar varorna. Vi stannar inte längre än nödvändigt inomhus. Det är för allas säkerhet.”,  förklarar Johanna. Robert arbetar vanligtvis inom hemtjänsten men han vill även hjälpa till ideellt. ”Det känns jättebra att få kunna göra en insats och hjälpa dem som inte kan ta sig ut nu och som kanske inte har några anhöriga, säger han.