Illustration av  Öppet kuvert

Se upp för bluff fakturor

Gravrättsinnehavare får blufferbjudanden för gravstenstvätt.

Det händer att gravrättsinnehavare får bluff fakturor i form av ett erbjudande om tvätt av gravsten från ett företag som heter Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB. Breven är adresserade till "Sven Svenssons dödsbo"  och adresskällan är Skattemyndigheten. I brevet står det finstilt att om man inte vill ta del av erbjudandet så behöver man inte göra något men många uppmärksammar inte detta utan tror att det är en faktura som man måste betala.

Många gravrättsinnehavare, som ofta är äldre, blir upprörda och tror att Svenska kyrkan lämnat ut adresserna på något sätt eller skickat ut erbjudandet även om vårt namn inte nämns.  Så är inte fallet.

Har du fått en faktura eller ett erbjudande som du känner dig osäker kring kontakta Kyrkogårdsförvaltingen i Leksand.

E-post: anette.hasselberg@svenskakyrkan.seeller ring 0247-80720