Kvinna håller en låda med färggranna fasteris
Foto: Ingrid del Castillo

Många bäckar små

Fastlagsriset är startskottet för årets insamling till ACT Svenska kyrkan

Det är ett säkert vårtecken i Siljansnäs församling när männen samlat ris och kvinnorna skapar "fastlagsrosor" av silkespapper i prästgården.

—Roligt att det kom så många, säger Ingrid Wiberg. Hon står med famnen full av färggranna ris som säljs till förmån för ACT Svenska kyrkans fasteaktion. Insamlingen pågår från den 19/2, fastlagssöndagen och avslutas på palmsöndagen den 2/4. Gåvorna som samlas in under perioden används där behoven är som störst.

Hoppingivande

Världen står inför en global hungerkris trots att det finns tillräckligt mycket resurser. Problemet är en fördelningsfråga. Visst kan detta kännas övermäktigt, men kvinnornas engagemang i prästgården är meningsfullt och delaktigheten ökar känslan av sammanhang. Det har blivit en tradition i Siljansnäs församling att  kvinnorna i  församlingens internationella grupp  binder och säljer fasteris .

—Det är roligt att träffas och finnas med i en gemenskap. Man känner sig annars lite maktlös när man sitter i tv -soffan, säger Maria, som deltar i församlingens aktivitet idag.

Själva fastetiden inleds på askonsdagen. Förr betraktades fastan som en slags botgöringsperiod. Numera känns uttrycket att ”göra bot och bättring” förlegat. I grund och botten handlar fastetiden om att bli en bättre människa och återknyta kontakten med Gud —det som inger hopp helt enkelt.  Att göra något för någon annan i form av ideellt arbete precis som i kvinnorna i prästgården gör stäker hoppet.

Allt räknas

Engagemang kräver näring och husmor Evas soppa och tårta till kaffet är uppskattat . Efter lunchen passar prästen Per Rönnegård att tacka alla och säger: När svenska staten ger mindre bistånd innebär det att även biståndsorganisationer som ACT Svenska kyrkan får mindre . Därför är detta arbete som ni gör så oerhört viktigt ...många bäckar små!

Att gå från ord till handling är just vad årets fasteaktion erbjuder.  I våra församlingar kan man skapa och köpa fasteris, gå  Livsloppet - en tipspromenad i Leksand eller  Djura församlingar på Palmsöndagen . I våra barnverksamheter får barnen färglägga insamlingsbössor och ta hem, några bakar bröd till försäljning och andra gör fasteris. Sist men inte minst kan man skänka en slant/swisha till behövande i kollekten under söndagens gudstjänst.

Läs mer om  ACT Svenska kyrkans fasteaktion:  Dela lika under samma himmel