Ny kyrkoherde välkomnas

Mottagande av kyrkoherde Christina Engqvist i Leksands kyrka är, trots budskap om den yttersta tiden en glädjens högtid. Det är också 100 år sedan fredsfördraget och slutet på första världskriget.

Denna söndag den 11 november, 2018 ber vi för vår värld, Europa och vårt land. Ett ljus tänds och Svenska kyrkans klockor ringer i hela landet till 100 års minnet av fredsfördraget .

”Om ni frågar er hur ni ska stödja er nya kyrkoherde då är svaret enkelt: Gå i kyrkan när klockorna ringer så att det blir fart in församlingens gudstjänstliv. Då får kyrkoherde stöd och församlingen kraft och hela bygden visar att det är liv i kyrkan och att den där döda landsbygden gäller inte oss”! , säger biskop Mikael Mogren vid Christina  Engqvists mottagningsgudstjänst.

Kyrkans uppgift

Biskop Mikael vänder sig till  körbarnen och övriga som är samlade i koret och säger: ”I en av läsningarna i dag från första Johannesbrevet där talas det om Jesus -att vi ska bli allt mer lika honom, inte att vi ska bli någon annan. Det är kyrkans uppgift... Det är ett rum för att säga till oss att Du duger. Den du är ska bli mera lik Jesus. Därför finns kyrkan.”

Gud vår fader, vårt ljus

Paul Widd tänder ljus för fred Foto: Ingrid del

Dagens texter för söndagen  den 24: e efter trefaldighet handlar om den yttersta tiden. I texterna beskrivs Gud även som omtänksam fader som gör oss trygga och frimodiga och i termer av ljus. ”Gud vill vara som en far som finns så nära att det inte går att riktigt skilja emellan honom och oss själva.  Han är i oss och vi in honom -inget påtvingat utan en möjlighet…” säger Christina i sin predikan. ”Gud är ljus och inget mörker finns i honom. Ljuset ger oss en möjlighet att se saker klart och tydligt men också se saker som vi inte vill att ljuset ska uppmärksamma. Det förlåter Gud oss och sedan är det borta.”, fortsätter hon.

bevara ljuset

Dagens texter lyfter upp både svårigheter och avgrundsdjup om ljus och mörker och den yttersta tiden. ”I medier skrivs det nästan varje dag om att undergången är nära. Att allting snart är för sent; klimathot konfliker och krig. Trots att den yttersta tiden uppfattas som hotfull och skrämmande så blir det allt tydligare vad som är Guds ledning och vårt uppdrag. Med kärleksfull ledning kan vi gå igenom väldigt mycket också svåra saker i livet och ändå bevara ljuset inom oss. Desto mer mörker som finns desto tydligare blir ljuset… Vi ska tillsamman bygga broar mot en okänd morgondag och framtiden ska möta oss där” säger Christina Engqvist.

Fest och mingel

Många är det som vill ge Christina ett ord på vägen. Av våra långväga gäster från vår vänförsamling i  Longlevens, Gloucester, England får Christina ett foto av deras kyrka som ett tecken på en fortsatt vänskap.  Efter höghässan är det mingel med snittar i kyrkan och feststämningen är uppenbar.