Skapelsens triptyk av Christina Lundström

Nyhet / Publicerad 18 augusti 2020

Skapelsens triptyk

“Skapelsens triptyk” av ikonmålaren Christina Lundström visas i Leksands, Siljansnäs och Åhls kyrkor under september-oktober.

Förra året ställdes Christina Lundströms “Luther triptyk” ut i våra kyrkor. Lördagen den 5 september  kommer “Skapelsens triptyk”  till Leksands kyrka. Ikonmålaren Christina Lundström som  är utbildad ikonmålare på Konsthögskolan i Athen.

Tre vägar

Triptyken består av tre stora ikonbilder som beskriver tre vägar; Livets väg, Kärlekens väg och Trons och hoppets väg. Bilderna vill berätta om hopp och tröst i en tid som domineras av mörka berättelser; miljökatastrofer, krig och pandemi.
I bilderna, som har arbetats fram i samråd med Martin Lönnebo, Anders Arborelius m.fl. finner vi frälsarkransens olika pärlor. Var för sig och tillsammans, utgör de också olika vägar i livet till hjälp och tröst. I år har Martin Lönnebos frälsarkrans
25-års jubileum.
I triptyken finns vägar som väver samman olika tider, platser och människor.  Där hittar vi personer från Bibeln, från den kristna traditionen och från idag.Motiven väcker frågor om vår existens; vart är vi på väg, hur ser min väg ut, tar den slut?

Vernissage datum

Triptyken tas emot vid vår vernissage nu på lördag den 5 september kl.15 i Leksands kyrka. Ikonmålaren Christina Lundström berättar och visar ikonerna. Hon medverkar även i söndagens gudstjänst den 6 september i Leksands kyrka. Den 27september visas triptyken i samband med gudstjänsterna i Åhls kyrka kl. 11 och sedan i Siljansnäs kyrka den 4 oktober samma tid.
Eventuellt kommer Skapelsens triptyk att få en fast placering i Linköpings domkyrka.