Tiondeboden i Åhls församling

Tiondeboden i Åhl

Tiondeboden är Åhls församlings loppis bod som startade 2008. Behållningen går till diakonal verksamhet och behövande.

Gerd Bergkvist ( bilden) är  en av församlingens ideelt engagerade sedan länge. Hon har  tillsammans med andra byggt om och rensat och städat församlingens loppisbod så att besökare  lättare kan fynda.

Sommaröppet 2023

från och med 15 juni till augusti-september
tisdagar kl. 12-17
torsdagar kl. 12-17
lördagar kl. 12-16

Gåvor tas gärna emot exempelvis, kläder och husgeråd och mindre möbler.
Vi kan tyvärr inte ta emot mer CD/DVD och böcker.

Vid frågor ring Carina Thuresson, diakoniassistent: 0247-44947

Tiondebodens historia

Under 2007–08 började kyrkoherden i Åhls församling, Kajsa-Britta Frogner och diakon Marianne Wester att diskutera om det gick att röja ur i ett av uthusen som står på gården vid prästgården. De ville öppna en bod för att kunna sälja loppissaker, där inkomsten skulle gå till diakonin i Åhl, dvs till de som behövde stöd av olika slag.
Sagt och gjort under våren 2008 började en av ladorna att tömmas på sitt innehåll, det var i den det tidigare samlades spannmål till ”tionde” och så föddes namnet Tiondeboden. Arbetslaget i församlingen och frivilliga hjälpte till med att snickra, sätta in hyllor, sortera och sätta in saker vi fick in.
Trappen till övervåningen byggdes om så den inte blev så brant. Till en början använde församlingen bara rummet nere och hela övervåningen. I den andra boden hade församlingen förråd.  I och med att verksamheten växte så röjdes även det rummet ut och används nu till loppis saker.

Förrådsboden tömdes

Vid invigningen den 18 maj 2008 hade det snöat på morgonen men fram på eftermiddagen så sken solen.
Det annonserades om att skänka saker av olika slag till kyrkans loppisbod, och mängder kom in då och det har fortsätt att komma saker hela tiden sedan dess.

Text: Gerd Bergqvist