Aspenkyrkan
Foto: Jan Tingbjörn

Aspenkyrkan

Aspenkyrkan är vår moderna mötesplats vid Hulan. Upptäck dess samhällsengagemang och aktiviteter för alla åldrar.

Aspenkyrkan, en storslagen tegelkyrka, skapades av arkitekt Håkan Lindqvist och invigdes den 8 oktober 1972, under tacksägelsedagen, av biskop Bertil Gärtner. Redan 1956 påbörjades diskussioner om att bygga en småkyrka i Aspenområdet. En kyrkostiftelse bildades, och efter 15 års slit lyckades de förverkliga sin dröm om Aspenkyrkan. Kyrkan rests på mark som generöst skänktes av Hjalmar Bentzel, den sista ägaren av Hulans herrgård. Kajas Bentzel, hans dotter, har satt sin konstnärliga prägel på kyrkan med en imponerande väggmålning som pryder kyrkans bakre vägg.

Kyrkans design

Aspenkyrkan är strukturerad över tre våningar på olika marknivåer, vilket erbjuder en magnifik utsikt över Ekbackens natursköna omgivningar från varje våning. Kyrkorummet har sitt kor riktat mot norr, med en mäktig trädstam som sträcker sig från korfönstret över församlingen, skapande en omfamnande atmosfär. Korfönstret pryds av en altartavla som framställer Jesus och lärjungarna på förklaringsberget, skapad av textilkonstnären Inga-Karin Jonson. Jonson är även skaparen av textilierna som varierar efter kyrkoåret och hänger till höger och vänster om altartavlan.

Dopfunten, en elegant kombination av ek och furu, bär en keramisk dopskål designad av Berit Lilja.

Mötesplats för gemenskap och andakt

Aspenkyrkan är en öppen och välkomnande plats där alla kan vara sig själva. Här möts människor och Gud på ett sätt som skapar utrymme för personlig tillväxt och reflektion. Vi erbjuder en mängd aktiviteter för barn, familjer, konfirmander, ungdomar, samtalsgrupper och musikgrupper i våra lokaler på nedre plan i församlingsvåningen.

Utforska Aspenkyrkan och låt dess natursköna omgivning och andliga atmosfär berika din tillvaro.

Hitta hit: Bentzelsväg 1, 443 51 Lerum

Det händer i Aspenkyrkan

Vivamus

Till hösten startar vi ny grupp, välkommen med din anmälan! Altfiolrytmik för dig som är fem år! I altfiolrytmiken ryms nyfikenheten till musik, rytm och rörelse. Onsdagar 11 sept – 27 nov 2024 kl. 16.00, Aspenkyrkan

Con Brio

Vill du vara med och spela eller sjunga i vår församling? Vi vill bjuda in dig att vara med i ”Con Brio” – som betyder ”med liv”. Vi medverkar i gudstjänstlivet vid olika tillfällen under året. Olika dagar, tider och platser hösten 2024.

En flicka sitter i knät på en ledare runt ett bord. Några andra barn sitter bredvid.

MITT i veckan

MITT i veckan är en meningsfull och rolig upplevelse främst för barn med anhöriga. Det är ett tillfälle att bryta vardagens rutin och ha en fin kväll tillsammans. Onsdagarna 25 sep, 23 okt och 20 nov, drop in från kl 16.00, Aspenkyrkan.

Några ungdomar sitter runt ett bord och spelar Uno.

Ungdomsgrupp

Vill du ha någonstans att hänga, fika, prata, baka eller spela spel? Här har vi platsen för dig att umgås med andra unga. Torsdagar 18 jan–21 mar 2024 kl. 19.00, Aspenkyrkan

Kyrkshopen

Upptäck vårt varierade utbud av böcker, presenter och smycken med speciell betydelse. Betala smidigt med Swish och stöd samtidigt värdefulla ändamål.