Besök av broder Johan från Taizé

Under några dagar i början av oktober (3–6 okt) får Lerums församling besök av Johan Danell som tillhör den ekumeniska kommuniteten Taizé i Frankrike. Johan växte upp i Skara som son till biskop Sven Danell, men lämnade Sverige i början av sextiotalet för att ansluta sig till det unga klostret Taizé i Frankrike. Johan kommer under dagarna i Lerum finnas med i lite olika sammanhang och mötesplatser, inte minst en ekumenisk mässa på söndagskvällen.

Torsdag 3 oktober

Mässa mellanrummet

Kl. 18.30, Aspenkyrkan

Bibelkväll

Samtal med Broder Johan om vilka former av gemenskapsliv som kan passa i vår tid utifrån Apg 2:41-47.
Kl. 19.15, Aspenkyrkan

Lördag 5 oktober

Pilgrimsvandring

En vandring i Lerums närområden med den Heliga Birgittas ord och i stämd i Taizésång. Ledd av Sofia Särdquist och Lena Johansson.

Den heliga Birgittas helgondag 7 oktober har i svensk tradition fått ge namn åt den sista släng av sommarkänsla som vi kan hoppas på alldeles i början av oktober. Oavsett väder är den en fin tid för vandring. Den heliga Birgitta har förstås ingen konkret koppling till Lerumstrakten, så det är inte fråga om att gå i hennes fotspår - däremot i hennes tankar. Är du intresserad av att låta Birgittas egna ord om Gud och tron färga av sig på pilgrimens sju nyckelord: frihet, enkelhet, bekymmerslöshet, tystnad, långsamhet, delande och andlighet - så följ med oss och Broder Johan från Taizé denna förmiddag, på en vandring som på ett enkelt sätt vill visa hur varje pilgrim söker källan.

Medtag eget fika: smörgås eller bulle, te eller kaffe i en liten termos.

Vid ösregn inställt, annars kläder efter väder.

Kl. 10.00-12.30, Start och avslut vid Lerums kyrka

Söndag 6 oktober

Ekumenisk Taizémässa i Aspenkyrkan

Kl. 16.30 Samling för dig som vill vara med och sjunga och spela (Aspenkyrkans kyrkorum)