Bibliodrama

Bibliodrama är en bibelupplevelse där vi får möjlighet att känna igen oss själva i de personer, miljöer och händelser som vi läser om i Bibeln. Tillsammans återskapar vi dessa berättelser på ett lekfullt och andligt sätt. Tre tillfällen okt-dec, Equmeniakyrkan.

Höstens tema är Livets nyanser. Det finns så många nyanser som skiftar i våra liv, så mycket att upptäcka under ytan och runt omkring. Höstens tre bibliodrama är som ett Kalejdoskop.

Vi vrider och vänder på tre välkända bibeltexter för att nya spännande mönster ska växa fram.

Tillsammans får vi, var och en, möta det kända och okända, gemensamt våga låta det självklara överraska. Kanske kan vi spegla oss i en bibeltext, låta den få gro och växa, bli till näring och liv för oss, kanske upptäcker vi fler nyanser?

Välkommen att vara med under höstens tillfällen. Man kan vara med på ett eller flera tillfällen, varje tillfälle står för sig själv även om de hänger ihop alla tre.

Bibliodrama berör både kropp och själ, både hjärta och hjärna, både känsla och intellekt. Genom rollspel, improvisationer, musik, måleri och samtal med mera närmar man sig en text i grupp.

Genom att i bibliodrama pröva nya undertexter förändras och fördjupas gammal och van text. Då kan vi också få syn på oss själva i det som sker och känna ett tilltal in i våra egna liv. I bibliodrama kan vi använda bibeln, psalmer, sagor och andra texter. Inga förkunskaper behövs. Både du som är nyfiken på bibliodrama men aldrig har prövat och du som tidigare har deltagit är varmt välkommen.

Detta är ett samarrangemang med Equmeniakyrkan i Lerum och studieförbundet Sensus samt Bibliodramasällskapet i Sverige.

Kostnadsfritt
Fika kommer att finnas till självkostnadspris.

Maxantal vid resp datum: tolv stycken
Anmäl till susanne.lindstrom@svenskakyrkan.se

Anmälan senast en vecka innan. Inga förkunskaper om Bibeln eller bibliodrama behövs. Du får också en bekräftelse på att du anmält dig.

Tillfälle 1
Måndag 7 oktober kl 15.00–18.00, Equmeniakyrkan i Lerum, Brogårdsvägen 3
Sista anmälningsdag: 30 september

Tillfälle 2

Måndag 11 november kl 15.00–18.00, Equmeniakyrkan i Lerum, Brogårdsvägen 3
Sista anmälningsdag: 4 november

Tillfälle 3:

Måndag 2 december kl 15.00–18.00,  Equmeniakyrkan i Lerum, Brogårdsvägen 3
Sista anmälningsdag: 25 november

Vill du veta mer? Kontakta mig gärna!

Susanne Lindström

Församlingspedagog, Församlingsverksamheten, Lerums församling