Daglediga

För dig som har mer tid på dagen - delta i våra dagverksamheter och sociala aktiviteter för en meningsfull vardag.

Bibliodrama

Bibliodrama är en bibelupplevelse där vi får möjlighet att känna igen oss själva i de personer, miljöer och händelser som vi läser om i Bibeln. Tillsammans återskapar vi dessa berättelser på ett lekfullt och andligt sätt. Tre tillfällen okt-dec, Equmeniakyrkan.

Närbild på en äldre mans hand som håller i en kaffekopp.

Café Källan

För dig som längtar efter gemenskap på dagtid eller som bara vill unna dig att vara bland andra en stund. Här avspeglar sig mångfalden i en varm och inkluderande atmosfär. Onsdagar 2024 kl. 13.00, Aspenäs kyrka.

En ung tjej sitter på golvet och läser mellan bokhyllorna på ett bibliotek.

Daniels hörna

Upptäck referensbiblioteket som vi kallar för Daniels hörna. Det är en fin blandning av nya och gamla böcker. Du kan välja att sitta ner en stund och bläddra eller låna hem efter du har skrivit på en lånesticka. Mån-fre kl. 8.00-17.00, Lerums församlingshem.

Existentiella kvällar

Två kvällar som handlar om de stora existentiella frågorna i livet. Två kvällar som vill öppna för nya perspektiv och insikter genom föredrag och gemensamt samtal. Ons 25 sep och ons 23 okt 2024, Lerums församlingshem.

Katekumenat – samtal om tro

Längtar du efter att få samtala om livet och tron? Söker du ett sammanhang där dina frågor och erfarenheter är utgångspunkten, inte de färdiga svaren? Då kan Katekumenatet – en vuxen väg till tro, vara något för dig! Terminsstart ons 2 oktober, Aspenäs kyrka.

Kyrkan på äldreboenden

Kyrkan är närvarande för att stödja det andliga livet och tillväxten hos de boende. Här har du möjlighet att tillsammans med andra reflektera över tro och liv.

Kyrkvagnen

Kyrkvagnen är en rullande mötesplats i centrala Lerum. En mötesplats där värmen i en kopp kaffe, samtalet och gemenskapen står i centrum. Tisdagar 2024 kl. 10.30, Lerums centrum.

Livsnära samtal Café Källan

För dig som är intresserad av livsnära samtal. Inbjuden talare utgår från ett tema som är kopplat till vardagen och livet. Ställ frågor, få råd, och tips. Du möter andra likasinnade människor som du kan utbyta tankar med. Tre onsdagar, Aspenäs kyrka.

En tonårstjej sitter vid ett fönster med händerna om knäna.

Morgonbön i församlingshemmet

Varje tisdag och torsdag är det en enkel morgonbön i församlingssalen, församlingshemmet. Tisdag och torsdag 2024 kl. 8.45, Lerums församlingshem

En diakon sitter ner och samtalar med någon.

Någon att prata med

Livet kan ibland vara prövande, och det är viktigt att veta att det finns någon att vända sig till. I Lerums församling finns våra präster och diakoner här för dig, oavsett om du behöver stöd i en svår tid eller helt enkelt vill vårda din själ.

En grupp människor vandrar på led längs en stig genom skogen.

Pilgrimsvandringar

Genom pilgrimsvandring kan du söka och finna helhet, få kontakt med Gud, naturen, dig själv och medmänniskan. Vi vandrar tillsammans för klimaträttvisa, genom en yttre och inre omställning. Tre vandringar – sep och okt.

En man sitter och samtalar med någon över en kopp kaffe.

Träffpunkt Hulan

Träffpunkten Hulan är en öppen mötesplats i Lerum. Hit kan du komma och ta en fika, träffa andra och delta i aktiviteter. Måndagar kl 14.00-16.00 med terminsstart 26 aug, Kvartersgården Träffpunkten.

Några äldre damer gör mackor vid ett bord med olika pålägg.

Äntligen måndag

Äntligen måndag är en mötesplats där du möter andra daglediga och seniorer. Här kan du lära känna nya människor och ta del av en härlig och varm gemenskap. Måndagar kl 11.30 med terminsstart 2 sep Lerums församlingshem.