En kvinna som blundar har fört sina knäppta händer till sitt ansikte.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Gudstjänstliv

Var med och fira gudstjänst, delta i bibelstudier, bönegrupper och andakter.

Bibel för barn till dig som fyller fyra år

Grattis du som fyller fyra år i år. Du är välkommen att hämta en Bibel för barn, vid en festlig familjegudstjänst. Utanför kyrkan får vi möta några av bibelns kända berättelser, dramatiserade på ett fint och lekfullt sätt. Söndag 29 sep kl 11.00, Lerums kyrka.

En kvinna läser en bibel.

Bibelkväll

Tillsammans med inbjudna gäster lyfter vi fram olika avsnitt ur Bibeln för att inspirera och uppmuntra till egen bibelläsning. Torsdagar jämna veckor 5 sep-12 dec kl. 19.15, Aspenkyrkan eller digitalt.

Bibliodrama

Bibliodrama är en bibelupplevelse där vi får möjlighet att känna igen oss själva i de personer, miljöer och händelser som vi läser om i Bibeln. Tillsammans återskapar vi dessa berättelser på ett lekfullt och andligt sätt. Tre tillfällen okt-dec, Equmeniakyrkan.

Närbild på en äldre mans hand som håller i en kaffekopp.

Café Källan

För dig som längtar efter gemenskap på dagtid eller som bara vill unna dig att vara bland andra en stund. Här avspeglar sig mångfalden i en varm och inkluderande atmosfär. Onsdagar 2024 kl. 13.00, Aspenäs kyrka.

Con Brio

Vill du vara med och spela eller sjunga i vår församling? Vi vill bjuda in dig att vara med i ”Con Brio” – som betyder ”med liv”. Vi medverkar i gudstjänstlivet vid olika tillfällen under året. Olika dagar, tider och platser hösten 2024.

Damkören Joy

Att sjunga i en kör är inte bara en chans att uttrycka din kärlek till musik, det kan också berika ditt liv genom gemenskap och personlig utveckling. Tillsammans skapar vi glädje i musiken. Måndagar kl 17.00-19.00 med terminsstart 2 sep, Aspenäs kyrka.

En ung tjej sitter på golvet och läser mellan bokhyllorna på ett bibliotek.

Daniels hörna

Upptäck referensbiblioteket som vi kallar för Daniels hörna. Det är en fin blandning av nya och gamla böcker. Du kan välja att sitta ner en stund och bläddra eller låna hem efter du har skrivit på en lånesticka. Mån-fre kl. 8.00-17.00, Lerums församlingshem.

En person sitter med en läsplatta i knät. På skärmen syns en präst i hemmiljö.

Digital bön och gudstjänst

Delta i gemensam bön, #bön19 varje kväll – året runt. Det är olika personer som leder #bön19. Det är en fin blandning av texter och traditioner som används. Varje kväll, digitalt på Facebook.

En prydnadsängel står bredvid ett dopljus.

Dop

Funderar du på att låta döpa ditt barn eller dig själv? Dopet är en fest för livet och en tradition som är lika fin oavsett om den som döps är ung eller gammal.

Gudstjänster

Upptäck vårt gudstjänstliv. Här hittar du kalender med gudstjänster och mässor i Lerums församling.

Katekumenat – samtal om tro

Längtar du efter att få samtala om livet och tron? Söker du ett sammanhang där dina frågor och erfarenheter är utgångspunkten, inte de färdiga svaren? Då kan Katekumenatet – en vuxen väg till tro, vara något för dig! Terminsstart ons 2 oktober, Aspenäs kyrka.

Kyrkvagnen

Kyrkvagnen är en rullande mötesplats i centrala Lerum. En mötesplats där värmen i en kopp kaffe, samtalet och gemenskapen står i centrum. Tisdagar 2024 kl. 10.30, Lerums centrum.

Lerums pastorat 100 år

Nu fyller Lerums pastorat 100 år vilket vi så klart vill fira. I gudstjänst, föredrag och församlingsbor som berättar om vad församlingen har betytt för dem genom åren. Var med och fira!

MITT i veckan

MITT i veckan är en meningsfull och rolig upplevelse främst för barn med anhöriga. Det är ett tillfälle att bryta vardagens rutin och ha en fin kväll tillsammans. Onsdagarna 25 sep, 23 okt och 20 nov, drop in från kl 16.00, Aspenkyrkan.

Nätkyrka i Lerums församling

Nätkyrkan är en Facebookgrupp för Lerums församling som delar vardag och helg, tro och liv med varandra. Kom och var med i den digitala gemenskapen! Tillsammans bygger vi vår nätkyrka! Grupp på Facebook

Regnbågsmässa

Regnbågsmässan är en gudstjänst där mångfaldsfrågor som HBTQI står i centrum. I mässan använder vi aktivt ord, musik och psalmer som är HBTQI-inkluderande. Två tillfällen under hösten i Aspenkyrkan.

En hand håller i en mobil med skärmbild om kyrkguiden som visar adressen för kyrkan.

Appen Kyrkguiden

Appen Kyrkguiden hjälper dig hitta till våra kyrkor. I kalendern finns gudstjänster, konserter och andra evenemang. Appen är gratis och finns för både iPhone och Android.