En person har ställt matkassar utanför någons dörr.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Hjälp, stöd, diakoni

Behöver du stöd eller hjälp i livets utmaningar? Vårt diakoniteam är här för att stötta dig när det blåser.

Närbild på en äldre mans hand som håller i en kaffekopp.

Café Källan

För dig som längtar efter gemenskap på dagtid eller som bara vill unna dig att vara bland andra en stund. Här avspeglar sig mångfalden i en varm och inkluderande atmosfär. Onsdagar 2024 kl. 13.00, Aspenäs kyrka.

En ung tjej sitter på golvet och läser mellan bokhyllorna på ett bibliotek.

Daniels hörna

Upptäck referensbiblioteket som vi kallar för Daniels hörna. Det är en fin blandning av nya och gamla böcker. Du kan välja att sitta ner en stund och bläddra eller låna hem efter du har skrivit på en lånesticka. Mån-fre kl. 8.00-17.00, Lerums församlingshem.

En person sitter med en läsplatta i knät. På skärmen syns en präst i hemmiljö.

Digital bön och gudstjänst

Delta i gemensam bön, #bön19 varje kväll – året runt. Det är olika personer som leder #bön19. Det är en fin blandning av texter och traditioner som används. Varje kväll, digitalt på Facebook.

En kvinnlig präst samtalar med en kvinna inomhus.

Kyrkans samtalsmottagning i Lerum

Kyrkans samtalsmottagning i Lerum erbjuder kostnadsfria stödsamtal i livskriser och sorg samt själavårdssamtal med erfarna präster och diakoner.

Kyrkshopen

Upptäck vårt varierade utbud av böcker, presenter och smycken med speciell betydelse. Betala smidigt med Swish och stöd samtidigt värdefulla ändamål.

Kyrkvagnen

Kyrkvagnen är en rullande mötesplats i centrala Lerum. En mötesplats där värmen i en kopp kaffe, samtalet och gemenskapen står i centrum. Tisdagar 2024 kl. 10.30, Lerums centrum.

Musikterapi - "bortom orden"

Vi tar musiken till hjälp för att skapa en kroppslig medvetenhet som stimulerar hjärnans utveckling och tvärtom. Musikterapi genom toner, rytm och melodi är ett verktyg för att främja fysiskt, emotionellt, mentalt och socialt välbefinnande.

En diakon sitter ner och samtalar med någon.

Någon att prata med

Livet kan ibland vara prövande, och det är viktigt att veta att det finns någon att vända sig till. I Lerums församling finns våra präster och diakoner här för dig, oavsett om du behöver stöd i en svår tid eller helt enkelt vill vårda din själ.

Ett litet steg för livet – Hur de små omsorgerna kan rädda liv

På suicidpreventiva dagen inbjuder Lerums och Skallsjös församlingar, tillsammans med Lerums kommun, in till en föreläsning som vill ge redskap att hjälpa någon att hjälpa sig själv. Tis 10 sept 2024 kl. 18.00 Lerums församlingshem.

En man sitter och samtalar med någon över en kopp kaffe.

Träffpunkt Hulan

Träffpunkten Hulan är en öppen mötesplats i Lerum. Hit kan du komma och ta en fika, träffa andra och delta i aktiviteter. Måndagar kl 14.00-16.00 med terminsstart 26 aug, Kvartersgården Träffpunkten.

Två kvällar för dig som är nära

Vi bjuder in dig, som genom att vara anhörig, på olika sätt har kommit i kontakt med suicid. Mån 7 okt och mån 14 okt, Rurik Holmsvägen 1F.