En kvinna sitter på en bönepall på en kyrkas golv, med knäppta händer och slutna ögon.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Meditation på tisdagskvällar

Kom med till en stunds nedvarvning och återhämtning – en övning i att vara i sitt centrum och att bli ett med sig själv. För många är detta en läkande övning i stillhet, som är andlig, kroppslig och mental. Tis kl 18.00 udda veckor från 10 sep, Aspenäs kyrka.

Metoden som vi använder oss av kallas Za-Zen. Som innebär att sitta sig till stillhet, till en djup vaken vila och avspändhet. Med hjälp av i hållningen som möjliggör en fri andning och med ett inre förhållningssätt som låter tankarna komma och gå, får allt vara som det är för en stund. För att hjälpa oss att komma till ro.

Människor i alla kulturer har i meditationen funnit en fungerande metod att komma till sig själva och finna frid. Det är en väg till personlig och andlig mognad. Känner vi frid och harmoni fungerar vardagen bättre. Meditation bidrar till detta genom att ge en djupare kropps- och självkännedom. Vi mediterar för att komma i balans, öka vår stresstålighet och koncentrationsförmåga. Meditation är också ett stöd för ett existentiellt sökande - en längtan efter djup och mening i livet. Meditation är ett sätt att finna Gud. Meditationen I den Kristna kyrkan har den en riktning, en tillförsikt till att Gud är kärlek och verkar genom den, och att vi är inneslutna i den. Den brukar också kallas Kristen djupmeditation.

Kuddar, pallar och dynor finns här. Om du är frusen så ta med ett par raggsockar, och en extra tröja.  Det kan vara gott att ha bekväma kläder.

Kostnadsfritt

Tisdagar udda veckor från och med 10 september kl. 18.00 - 19.30, Aspenäs kyrka.
Ingen anmälan behövs.

Är du nybörjare – kom vid 18.00 för en kort introduktion

Program
Sittande meditation, Za-zen, är ett sätt att sitta i vaken vila eller avspänd uppmärksamhet. Det är en övning i närvaro, uppmärksamhet, andlighet och acceptans. Vi sitter tysta i upprätt hållning på stol, kudde eller meditationspall i två 20-minuterspass. Mellan passen sker ett kort moment av meditativ gång. Vi börjar med avslappningsövning.

• 18.00 introduktion för dig som inte har mediterat förut.
  • 18.00 Stilla musik i kyrkan
  • 18.30 Meditationen börjar
  • 19.30 - 20:.30 Te och möjlighet till samtal och delande

Med hjälp av boken Lita på att det ljusnar, av Tomas Sjödin får vi möjlighet att reflektera kring vår vardag.

Reflektion av Peer Rott:

”Jag har stött på ordet meditation många gånger under mitt liv men aldrig funderat så mycket på vad det innebär, jag tänkte mest att det var något flummigt och konstigt som udda personer dras till, så fel jag hade!

Via krokiga omvägar fick jag en förfrågan om att vara med på en meditationsträff i Aspenäs kyrka, jag hade vid det tillfället börjat bli mer nyfiken på vad det finns mer i livet än att jobba, äta och sova. Efter att ha samlat mod och åkte jag dit med en stor portion nyfikenhet och fick träffa en grupp trevliga människor i olika åldrar och skiftande livssituationer.

Efter en stunds introduktion började vi meditationen, det blev en mycket positiv upplevelse som jag inte riktigt kunnat föreställa mig.

För mig är det en stunds medveten mental vila samtidigt som kroppen är fokuserad på att inta en hållning som för mig känns bra.

Meditationsställningen måste inte var precis som i ”handboken” viktigare är att hitta en position som passar just dig, själv föredrar jag att sitta på en stol med en kilformad dyna som gör att jag kan sitta rak i ryggen. Prova och se vad som känns bäst.

Ibland far tankarna omkring som om det vore storm, då försöker jag acceptera dem men inte fästa mig vid dem utan släppa taget och låta dem fara vidare, ibland är det mer stilla och det blir vilsamt. Det händer att jag efter stunds meditation blir alldeles varm i kroppen. Inget meditationstillfälle är likt det andra, så jag ser fram emot nya upplevelser varje gång.

För mig innebär meditation att jag fokuserat sätter av tid för en stund där tankar får ta plats och kommer till ro.”

Program

18.00: Introduktion för dig som inte har mediterat förut. Stilla musik i kyrkan.      18.30: Meditationen börjar
19.30–20.30: Te och möjlighet till samtal och delande

Med hjälp av boken ”Lita på att det ljusnar” av Tomas Sjödin får vi möjlighet att reflektera kring vår vardag.