Foto: GettyImages

Ett litet steg för livet – Hur de små omsorgerna kan rädda liv

På suicidpreventiva dagen inbjuder Lerums och Skallsjös församlingar, tillsammans med Lerums kommun, in till en föreläsning som vill ge redskap att hjälpa någon att hjälpa sig själv. Tis 10 sept 2024 kl. 18.00 Lerums församlingshem.

När en person i vår närhet hamnar i en livskris eller annan påfrestande situation och överväger självmord, står många frågande och blir osäkra på hur och om vi kan hjälpa till.

Föreläsningen vill ge redskap att hjälpa någon att hjälpa sig själv. Den tar upp vad som kan leda till att en människa kan börja se suicid som en lösning på en svår livssituation. Här finns också utrymme för egna frågor och reflektioner om psykisk ohälsa och suicid.

Föreläsare är Else-Marie Törnberg som är seniorambassadör i Riksförbundet (H)järnkoll. Hon föreläser utifrån egna erfarenheter av psykisk ohälsa och suicid i sin närhet. Hon har bakgrund som lärare och är certifierad utbildare i Psykisk livräddning (PLR) och Första hjälpen till psykisk hälsa (MHFA).

Kostnadsfritt.
Vi bjuder på frukt och choklad.

Tisdag 10 september 2024 kl. 18.00-20.00, Lerums församlingshem

Suicidpreventiva dagen har instiftats av Världshälsoorganisationen, WHO, för att uppmärksamma arbetet med att förhindra självmord.

I samband med denna viktiga dag sker många olika typer av aktiviteter runt om i landet. Läs mer på www.suicidezero.se/suicidpreventiva-dagen