Stillhet i oktoberljus

Under några timmar i oktoberljuset samlas vi i Aspenäs kyrka för tid till stillhet. Den här dagen är vigd till rekreation med hjälp av djupmeditation, enkla rörelser, andakt, samtal, tystnad och den vackra naturen runt sjön. Lör 5 okt, kl 11.00-17.00 i Aspenäs kyrka.

Vi övar oss att sätta oss till stillhet, med hjälp av djupmeditation. Till Taizésång får vi med cirkeldansens enkla rörelser ta del av rörelsens stillhet. Under eftermiddagen får vi besök av broder Johan, en munk från den ekumeniska kommuniteten i Taizé i Frankrike. Dit anländer tusentals ungdomar och vuxna från hela världen varje vecka för att ta del av dess anda, sång, stillhet, reflektion, samtal och möten med nya människor. Vi får möjlighet att samtala med broder Johan om livet i Taizé.

Vår dag avrundas med en andakt i Taizéton. En andakt där både tystnaden, musik och ord talar.

Ta på sköna kläder, raggsockor och även kläder efter väder.

Vi får en introduktion i hur en sitter sig till stillhet. Rörelserna är enkla och en gör dem utifrån sina förutsättningar. Innan detta tillfälle kan det vara bra att vara med under någon av de meditationskvällar som är på tisdagar i Aspenäs kyrka. Läs mer om dem här: Meditation tisdagskvällar i Aspenäs kyrka.

Ledare: Josefine Rubenson, präst; Christine Jidsten, kantor; Ung resurs Albin Lundin mfl.

Lördag 5 okt, klockan 11.00-17.00 i Aspenäs kyrka.

Anmälan: öppen 10-27 september och görs till församlingsexpeditionen.
Telefonnummer 0302-52 25 40 eller lerum.forsamling@svenskakyrkan.se
Uppge namn, e-postadress och mobilnummer samt eventuella matallergier.
Anmäl dig gärna i god tid då antal platser är begränsat.

Kostnad: Lunch 100 kr. Betalning sker kontakt eller genom Swish. Behöver du hjälp med kostnaden, kontakta Josefine Rubenson.

Vill du veta mer? Kontakta mig gärna!

Josefine Rubenson

Präst, Församlingsverksamheten, Lerums församling