Foto: Kent Pettersson

Borgerlig begravning

För den som inte är troende är en borgerlig begravning ett alternativ. Den hålls inte efter religiösa mönster och i en lokal utan religiösa symboler.

Hos oss kan du välja att ha en borgerlig begravningsceremoni i Hoppets eller Ljusets kapell. Förväntas det mer än 100 gäster hänvisar vi till Nicolaigården. Där finnns det plats för 150 personer.

Det finns ingen bestämd ordning som en borgerlig begravning måste följa, och den kan därför utformas helt efter den avlidnes och de anhörigas tycke. Man kan antingen ha en anhörig eller nära vän som förrättare eller ta hjälp av en borgerlig begravningsförrättare, som du kommer i kontakt med genom en begravningsbyrå. Begravningsbyrån ger dig även råd och hjälp om hur en borgerlig begravning kan utformas.

Ceremoniurna

Lidköpings kyrkogårdsförvaltning har en ceremoniurna för utlåning.
En ceremoniurna kan användas under begravningsceremonin när den avlidne ska gravsättas i en minneslund. I stället för att bekosta en urna så går det bra att låna denna under ceremonin. Den rymmer vår askkartong som vi använder  vid gravsättning i minneslunden. Detta gäller för begravningar i Lidköpings församlings kyrkor och kapell.
Ceremoniurnan bokas i samband med bokningen av begravningsceremonin.

Yttre mått : H39 x B30 cm

Prata med din begravningsbyrå eller kontakta
kyrkogårdsförvaltningen tel 0510-68450.

Cermoniurna