En kvinnlig diakon sitter och samtalar med en kvinna och två småbarn.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Diakoni - stöd i vardagen

Diakoni handlar om att möta varandra med omsorg och respekt utifrån den situation hen befinner sig i för tillfället. Diakoni innebär även värnande om skapelsen och kamp för rättvisa - globalt och lokalt.

”Diakoni är uppdraget till kyrkan grundad i Kristi kärlek, att genom delaktighet, respekt och ömsesidig solidaritet möta varandra i utsatta livssituationer.
”Svenska kyrkans församlingsnämnd, 1999).”

Tillsammans skapar vi förutsättningar för att förhindra eller mildra konsekvenserna av utsatthet och formar en möjlighet att hitta kraft och kunna växa som människa.

En kvinnlig diakon och en äldre kvinna sitter utomhus på en bänk och samtalar.

Stöd i sorg

Kyrkan är van att möta människor i kris och sorg. Har du förlorat din livspartner finns vår Leva vidare grupp, där du har möjlighet att dela med dig av dina erfarenheter och tankar och få stöd av andra i samma situation.

En diakon sitter ner och samtalar med någon.

Svenska kyrkans samtalsmottagning i Lidköping

Behöver du någon att prata med om din situation i livet? Samtalsmottagningen erbjuder stödsamtal, krissamtal och själavårdssamtal.

Använd församlingens Väntjänst

Genom Väntjänst vill vi motverka ofrivillig ensamhet och isolering och ge möjlighet till socialt sammanhang.

Öppen dörr

En öppen verksamhet utan fasta programpunkter. Kom på kaffe, smörgås och fika till självkostnadspris. Sitt ner och samtala med varandra eller läs tidningen, lös korsord, sticka, spela spel eller helt enkelt bara va.

Kyrkornas sociala kassa

Svenska kyrkan, Missionskyrkan och Pingstkyrkan i Lidköping har tillsammans en social kassa som erbjuder stöd till socialt utsatta människor i Lidköping. Ekonomiskt stöd ges efter ett ingående samtal med pastor eller diakon, när man uttömt alla andra möjligheter till hjälp från samhället.

Hela Människan

Hela Människan arbetar stärkande för och tillsammans med människor som lever i en utsatt livssituation och verkar för att minska utanförskapet och ge människor möjlighet till förändring. Hela Människan är kyrkornas gemensamma sociala arbete!