Ett dop i en kyrka. En kvinna med sin man bakom sig, håller barnet i famnen och skrattar. En manlig präst håller barnets hand.
Foto: Jesper Wahlström /Ikon

Gudstjänster

Mitt i livets glädjeämnen och sorger, förtvivlan och hopp samlas vi till gudstjänst. Alla är välkomna att vara med: unga och gamla, den som är van gudstjänstfirare och den som är ovan.

En präst håller fram nattvardskalken och en person doppar sin oblat.

Olika former av gudstjänster

Meditationsgudstjänst, högmässa och andakt. Vad är egentligen skillnaden på alla dessa olika gudstjänstformer som församlingen erbjuder.

Ett litet utomhusdop i vintertid vid ett öppet vatten.

Barndop

Det finns få händelser i livet som är så omvälvande som när ett litet barn föds. Glädje och förväntan blandas med oro och frågor inför framtiden.

Begravningsgudstjänst

När någon dör är det viktigt att få ta ett sista farväl. I kyrkan gör vi det i en begravningsgudstjänst. Då överlämnar vi den som dött till Gud. Under begravningsgudstjänsten får de församlade be, sjunga och minnas tillsammans.

Vigsel

Att gifta sig borgerligt eller kyrkligt har samma värde inför lagen, men en kyrklig vigsel består av en gudstjänst med många symboler.

Vuxendop

Dopet har ingen ålder. Det går lika bra att döpa sig i vuxen ålder, som när man är liten. Oftast brukar ett vuxendop föregås av en kortare dopundervisning av en präst. Hur detta skall gå till kommer du och din doppräst överens om.

Boka dop!

Här kan du välja en doptid bland kommunens alla kyrkor. Du kan söka på präst, datum eller kyrka. Var medveten om att tiden är preliminärbokad fram tills att du blir kontaktad av församlingen.

Gå vidare!