Drop-in dop

Söndag 29 september mellan kl. 13.00-15.00 i S:t Nicolai kyrka.

Vid ett drop-in dop kan ni dyka upp, när som helst, inom den angivna tidsintervallen. Ni tas emot av kyrkans personal som hjälper till med förberedelserna. Dopceremonin är kort och hålls enligt kyrkans ordning, ca. 20 minuter. Det finns möjlighet att låna dopklänning av församlingen. Det finns inga krav på dopklänning eller dopdräkt. Det går bra att döpas i helt vanliga kläder.

Ni behöver givitevis inte föranmäla att ni kommer. Det är ju själva vitsen med drop-in, men om ni vill förhandsboka en tid finns det möjlighet till det. Kontakta kansliet på tel. 0510-684 00.

Dop av äldre barn

Dop kan ske när som helst i livet. Spädbarnstiden går fort, och det är inte alltid man hunnit eller orkat ta tag i ett barndop. Då kan ni passa på nu.

Att tänka på

Om barnet är under 18 år behöver du uppge barnets personnummer och ta med:

• Samtliga vårdnadshavares legitimation.
  • Undertecknat samtycke från vårdnadshavare som inte är med vid dopet.

Om ni inte är folkbokförda i Sverige, eller saknar personnummer, bör ni tala med prästen i förväg.

Väljer ni att ha faddrar till barnet, skall dessa vara döpta.

Kontakt

På församlingskansliet hjälper vi dig med de ärenden du har. Det kan vara allt i från att boka dop eller vigsel till att betala in en minnesgåva till en begravning du ska på. Tveka inte att komma in och prata med oss, alt. ring eller maila.

Personuppgiftshantering vid barndop

Om ditt barn ska döpas hos oss behöver vi behandla era personuppgifter?