Trygga förebilder för ungdomar

I konfirmandarbetet möter ungdomar präster och pedagoger och andra anställda inom Svenska kyrkan, men de möter också unga ledare, som bara är något år äldre än dom själva.

Många ungdomar väljer att fortsätta engagera sig efter konfirmationen, som ledare för kommande konfirmander.

- Rollen som ledare är ofantligt viktig, och det har gett mig jättemycket, säger Anton Sköldenströmer. Bara det här med att prata inför grupp, som man var jättenervös för i skolan. Den oron är helt borta och man har hittat en trygghet i sig själv. Men även att få med sig alla, och se alla individer och hur man agerar i en grupp. Det är erfarenheter som jag har med mig för resten av livet.

Anton är inne på sitt tionde år som ledare, och med det bland de äldsta, medan Miranda är en av de yngsta. Att ha en ledarroll i en grupp med ungdomar som bara är ett år yngre är inga problem.

- När man är förstaårsledare får man lättare kontakt med konfirmanderna. Dom ser upp till en lite och vet att vi har en annan roll.

Text från artikel i Om… nr 1, 2022.

Välkommen till ungdomsverksamheten!

Är du intresserad av att prata om saker du kanske inte annars pratar om? I Lidköping finns en ungdomsgrupp som är öppen för alla.

- Vi vill att ungdomsgruppen skall bli som en ventil i vardagen. Ett ställe där man är på RIKTIGT. Jag önskar att alla ungdomar ska få uppleva den här miljön. Det är inte bara för konfirmander, eller för ungdomar med tidigare erfarenhet av kyrkan. Alla är välkomna!

Ungdomsaktiviteter

Här listas församlingens aktiviteter för dig som är 14 år och uppåt. Här finns ungdomsband och ungdomsgrupp och du har även möjlighet att lära dig spela orgel.