Några människor går genom en park.

Pilgrimsvandringar

Pilgrimsvandringar är en uråldrig tradition, där vandrarna ofta reflekterar över sina liv och söker efter en djupare mening.

Fredagsvandringar

Vi går en kortare vandring i lugn takt. Start från Nicolaikyrkan kl. 10.30 där vi också avslutar vår vandring med gemensam fika. För den som vill firas pilgrimsmässa kl. 12.00.

Höstens vandringar startar den 6 september.

Vandra och reflektera i kyrkparken

I en slinga runt Nicolaikyrkan i Lidköping finns det skyltar med pilgrimens nyckelord.  ​Vandra gärna långsamt och läs dem med eftertanke. ​
Första skylten finns utanför kyrkporten.

Skanna QR-koden vid skyltarna så får du mer information.​ Då kan du läsa mer om det aktuella nyckelordet, få ett ekologiskt perspektiv, en bibeltext och några frågor att själv reflektera över.

Pilgrim´s Walk for Future - vandring på Kinnekulle

Lördagen den 7 september genomförs vandringar runt om i landet som en del av rörelsen Pilgrim´s Walk for Future. Syfte är att uppmärksamma klimatet, att värna biologisk mångfald samt stärka vår relation till naturen.

Lidköpings församling kommer tillsammans med Mariestads församling, Götene pastorat och Unescos biosfärområde Vänerskärgården med Kinnekulle göra en vandring på delar av biosfärleden på Kinnekulle. Välkommen att vandra för klimatet med oss denna dag!

Vandringen går mellan Trolmen och Hällekis, ca 12 km i kuperad terräng. Ta med egen mat, fika och sittunderlag. Vi vandrar i långsam takt och har flera rastplatser utmed vägen. Vi samlas vid Nicolaikyrkan kl. 10.30 och åker sen gemensamt med tåg (var och en köper egen biljett). Vi är tillbaka i Lidköping kl. 19.04.

Anmälan görs senast den 4 september till Camilla J Ivarsson.

Ansvariga för församlingens vandringar: