Alva på äventyr i Paris

Allt började med en fredag förmiddag på mitt jobb som vaktmästare i Linköpings domkyrka. Det skulle vara stiftsmässa och denna gång skulle två personer sändas ut med Ung i SKUT (Svenska kyrkan i utlandet). Jag hade hört talas om Svenska kyrkan i utlandet, men visste inte så jättemycket.

Att åka ut, resa och upptäcka världen är något jag haft i min plan. Så när jag satt där på mässan och hade hand om ljudet och förstod att man kunde få vara utomlands, men samtidigt få bidra till Svenska kyrkans arbete så väcktes ett intresse.

Jag frågade mig själv om jag efter mässan skulle prata med den person som verkade vara ansvarig eller inte. Jag bestämde mig att jag såklart skulle det så jag tog mod till mig och gick fram och hälsade. Vi pratade om vad Ung i SKUT var och jag fick reda på att församlingen i Paris var sugna på att ha en volontär. Jag har tidigare läst franska i skolan och har länge haft ett intresse för just Paris så där kändes det bara ännu mer självklart. Jag fick kontaktuppgifter, sökte uppdraget och på den vägen är det.

Att få vara i Paris och församlingen här som volontär är extremt spännande. Att komma från stora Domkyrkan hemma, där alla har sina uppdelade arbeten och speciella områden som man jobbar med, till att komma till en församling där alla i princip hjälps åt med allt är annorlunda, men ack så kul. Det gör att jag har fått testa på mycket olika saker.

Jag spenderar tid i köket för att laga mat och baka, samt förbereda olika fikan. Varje onsdag är det fullt med liv i vår församlingssal och då har jag hand om ett pysselbord. Jag brukar planera och förbereda pyssel och sedan när onsdagen kommer sitta och pyssla med barnen som kommer till kyrkan. Ofta är det samma barn som kommer varje vecka så det har varit väldigt kul att få lära känna dom.

Utöver det hjälper jag också till och är lite vaktmästare inför högmässorna, samt kyrkkaffet efteråt.

Här händer det olika evenemang och saker hela tiden så man får vara med och hjälpa till med mycket olika saker – vilket är jättekul. Nu när jag har varit här ett tag kan jag säga att jag är väldigt imponerad av dom som jobbar här. Dom är som spindlar i nätet, har mycket igång men ändå är så öppna och måna om sina församlingsmedlemmar.

Tänka sig att den där fredagen ledde till att min dröm kunde gå i uppfyllelse! Att jag varje dag får vakna upp i Paris, kunna köpa en nybakad croissant, gå till kyrkan och träffa härliga människor, bidra och hjälpa till och sedan se vad Paris som stad har att uppleva.

Tack så mycket Ung i SKUT, kyrkoherde Maria Bråkenhielm och församlingen i Paris för ert förtroende och öppna famn att ta emot mig här i Paris! ■

Text och foto: Alva Tjäder Bergström (ur Liv & Längtan Nr 4 2024)

Kolla in Instagramkontot @ungiskut för att se mer vad Alva gör i Paris.

Läs mer om Svenska kyrkan i utlandet på svenskakyrkan.se/iutlandet