Domkyrkan

Linköpings domkyrka är Sveriges näst största kyrka. Den är också Sveriges bäst bevarade medeltida katedral och har såväl gotiska blindarkader med stenfigurer som modern konst.

Domkyrkan är ett av Linköpings mest kända landmärken. Med sina 110 m i längd
och 107 m höga torn fortsätter den att imponera. De höga ljusa valven och en känsla av rymd möter besökaren. Här kan man också finna en egen vrå för stillhet, bön och ljuständning.

Här finns tre platser för begravning; vid centralaltaret, högaltaltaret och i Mariakapellet. Vid centralaltaret finns det 350 platser, men kan utökas till fler. Mariakapellet har 60 platser och högaltaret 50 platser. Domkyrkan är handikappanpassad. I anslutning till kyrkan finns en avgiftsbelagd parkering med 20 platser och två handikapplatser. Lokal för minnesstund finns inte att tillgå.