Det här är vad julens budskap handlar om

– Vi vill att vårt firande på julafton ska ha fokus på gemenskap, berättar Linda Waldemar som är diakon i Skäggetorps församling. Julfirandet i Skäggetorps kyrka är en tradition som pågått i många år och som samlar runt 80 personer varje jul.

– Jag ser så mycket fram emot att vara med, säger Sofia Gårdestig som är diakonimedarbetare i församlingen och som ska vara med på julaftonsfirandet för första gången. Min familj ska också vara med. Jag vill att dom ska få uppleva det här.

– Vi börjar 11.00 med en samling vid krubban i kyrkan då vi berättar julberättelsen tillsammans, säger Linda. Barnen brukar få bära fram får och kameler till krubban så att alla får vara delaktiga. Sen övergår det hela i en jullunch och ett festligt julfirande. Man blir välkomnad av värdar som tar emot och man får en namnlapp så att alla kan se vad alla heter. Vid varje bord finns det bordsvärdar som ser till att alla kommer in i gemenskapen. Vi brukar ha jullekar och julquiz där man får samarbeta. Värdarna består av både anställda och ideella. Sen sätter julmusiken och allsången igång.

– Det är många ensamstående föräldrar med barn som kommer. Så det är fokus på barnen, berättar Sofia. Tomten är obligatorisk och alla barn upp till 12 år får åldersanpassade julklappar.

– Vi har även många ensamstående äldre som kommer så det är en väldig blandning på åldrar, säger Linda. Det är verkligen ett generationsöverskridande firande och man ser hur dom äldre lyser upp när det blir dans kring granen och barnen får julklappar. Vi brukar hålla på till klockan tre. Många vill gå hem och titta på Kalle Anka och barnen är ofta jättetrötta vid det laget.

– Alla är väldigt glada och verkar trivas, berättar Linda. Även vi som är anställda njuter av att vara med. Jag har varit här med min familj även när jag inte har tjänstgjort. Barnen tycker att det härligt och kul att få hjälpa till. Det är ganska många ideella som finns med och hjälper till, både ungdomar och äldre. En del hör av sig och frågar om man kan vara med och göra en insats och bidra med sin tid. Då får man dessutom en trevlig stund som bonus.

– Det är det som är så bra att alla får hjälpa till, tänker Sofia. Ska det bli bra så är det viktigt att vi gör det tillsammans. Det är inga krångliga saker vi gör, men det behövs många händer. Vi som är anställda ska inte bara stå i köket eller springa runt och fixa. Vi ska vara med i gemenskapen. Det behövs många som är med och bär och det är många som hugger in. Efteråt hjälps alla åt och plockar undan. Det är fantastiskt. Så är det någon som vill vara med och göra en ideell insats så är man självklart välkommen. Det bara att höra av sig.

– Vi har ett maxantal som kan komma för att vi ska rymmas och det ska bli bra, säger Sofia. Det är viktigt att man anmäler sig innan. Dessutom har diakonin en del öronmärkta platser till människor som särskilt behöver en sån här gemenskap.

– Sen är det viktigt att säga att det här inte bara är för oss i Skäggetorp, utan man kan komma från hela stan, säger Linda. Förra året var det en familj vars lilla barn låg inlagd på univeritetsjukhuset som ringde och undrade var man kunde fira jul. Jag tror inte ens dom var här från stan. Så mormor och morfar kom hit med storebror och firade jul. Sånt blir man blir väldigt berörd av och vi skickade med en julklapp till det lilla barnet.

– Det finns många olika anledningar till att man inte kan fira den där julen som man vill, tänker Sofia. Det är så skört och sårbart för man har så många föreställningar om hur julen ska vara och sen är det inte så ofta det blir just som man tänkt sig.

– Julen sätter igång mycket känslor och det finns även med mitt i ett sånt här firande, säger Linda. Man kan bli ledsen över en familjerelation som inte fungerar och några är ledsna över att man ska gå hem själva när det är slut. Det är helt naturligt och vi försöker hjälpas åt och ta hand varandra tillsammans.

– När klockan är tre på julafton så känner man att det är så här julen ska vara, säger Linda. Det här är ett bra julfirande för alla och det är en höjdpunkt att fira jul i kyrkan. Det här är vad julens budskap handlar om. ■

Vill du vara med på Gemenskap i jul på julafton 24 dec 11.00 i Skäggetorps kyrka så anmäler du dig till församlingsexpeditionen 013-30 39 80 senast 18 dec. Kostnad: 100 kr (barn upp till 12 år: 50 kr).

Text & foto: Royne Mercurio (ur Liv & Längtan Nr1 2024)