Behöver du någon att prata med eller få stöd i tillvaron?

Diakoner i S:t Lars församling

Åsa Hansson

Diakon, S:t Lars kyrka, S:t Lars församling, Linköpings domkyrkopastorat

Gunilla Larsson

Diakon, S:t Lars kyrka, S:t Lars församling, Linköpings domkyrkopastorat

Vad är diakoni?

Diakoni är att omsätta kristen tro i praktisk handling. Att genom medmänsklig omsorg, respekt och solidaritet möta människor i olika livssituationer.

Öppen diakonimottagning

På en öppen diakonimottagning är du välkommen för att träffa en diakon för råd och stöd utan tidsbokning.

Diakoner i Linköping

Behöver du någon att prata med och få stöd i tillvaron så ska du i första hand vända dig till en diakon i församlingen där du bor. Här hittar du kontaktuppgifter till alla diakoner i Linköping.

Diakonicentrum

Diakonicentrum drivs av Linköpings Domkyrkopastorat och arbetar med mänskliga rättigheter, främst genom juridisk rådgivning inom migrationsfrågor och diakonalt utvecklingsarbete.

En diakon står alltid på de svagas sida

– Redan när jag var liten var jag arg på orättvisor, säger Anna Ramén när hon berättar hur det kom sig att hon blev diakon i Svenska kyrkan. Jag har alltid haft ett starkt patos för rättvisefrågor och varit intresserad av hur människor fungerar.

Samtalsgrupper om sorg

I en samtalsgrupp träffas sörjande för att dela tankar och erfarenheter med andra som går igenom något liknande.