Foto: Royne Mercurio

Dirigenterna

Lovisa Kronstrand Alinder leder Linköpings Gosskör tillsammans med Vivi Boozon sedan starten 2012. Sedan hösten 2023 är även August Sjöberg Jonsson en av ledarna.

Lovisa Kronstrand Alinder

Lovisa Kronstrand Alinder leder Linköpings Gosskör sedan starten 2012. Hon är utbildad organist med fördjupning inom dirigering och har även en examen i fiolspel i bagaget. Lovisa har arbetat som nationell körpedagog hos Sveriges Kyrkosångsförbund.

”Jag har fascinerats av kör ända sen jag var barn. Musiken, rösterna, ansiktsuttrycken, det som händer mellan människorna i kören när dom sjunger – allt var ett fantastiskt skådespel. Nu har jag kör som en stor del av min vardag. Vardagen med Linköpings Gosskör är uppfriskande och stimulerande. Jag önskar att våra sångare ska hitta röstglädje, få utvecklas och vara en del av en god arbetsgemenskap, hitta vänner. Och jag önskar att dom får med sig mycken god musik i sina fortsatta liv.”

Vivi Boozon

Vivi Boozon är en av ledarna i Linköpings Gosskör sedan starten 2012. Hon är kyrkomusiker och har jobbat med gosskör sedan 2001 och sjungande barn sedan 1987. Vivi är utbildad i barnkörsmetodik vid Musikhögskolan i Örebro.

”Själv började jag sjunga i kör när jag var sju år och började hjälpa till som körassistent när jag var sjutton. Min första barnkör ledde jag på kyrkomusikerutbildningen tillsammans med en studiekamrat. Jag har arbetat med gosskör sen 2001. Barn i kör är ett fantastiskt, dynamiskt instrument. Det blir aldrig statiskt. Sångarna i Linköpings Gosskör kan ena stunden vara upp och ner och hit och dit, för att sekunden senare stå och sjunga från hjärtat och med all den koncentration de kan uppbringa. Däri ligger den underbara essensen. Det som gör arbetet värt. Plus alla människor man kommer i kontakt med. Och då har vi inte ens pratat om musiken.”

August Sjöberg Jonsson

August är sedan hösten 2023 en av ledarna för kören. Han är utbildad kantor vid Oskarshamns folkhögskola.

”Jag har själv sjungit i kör hela livet. Från barnkör, gosskör, ungdomskör och kyrkokör till en rad olika skolkörer. Att som körledare få följa varje individ på sin musikaliska resa och att få se hur var och en utvecklas är något helt fantastiskt.”