Elna gör vinternatten ljus

– Jag påverkas väldigt mycket av ljuset. När årstiderna förändras och det blir mörkt ute blir jag jättetrött och det blir väldigt svårt att gå upp på morgonen , säger Elna Hammarström som är projektledare för Vinterljus i Linköping. Vi behöver något som lyser upp i det nordiska vintermörkret.

– Vinterljus har en lång historia i Linköping, berättar Elna. Det började redan 2005 under namnet Novemberljus. Det blev en stor succé som fick många linköpingsbor att ta sig ut och vandra i det upplysta novembermörkret. 2009 byttes namnet till Vinterljus och fortsatte fram till 2016 då vi tog en paus. Vi fokuserade på att förnya julbelysningen under några år, men nu är Vinterljus äntligen tillbaka. Det är en uppskattad tradition som vi vill fortsätta ge medborgarna, men vi vill göra det på ett lite annorlunda sätt än vi gjort tidigare. Vi vill bjuda in staden att vara delaktiga i och skapa det här tillsammans med kommunen. Vi hoppas att få igång en liten snöboll som rullar, så att företag, fastighetsägare och organisationer känner sig inbjudna att delta och engagera sig i projektet.

Vinterljus med rörelse

– Årets tema är rörelse, berättar Elna. Det är den röda tråden i installationerna. I år har vi ljusinstallationerna i de kulturhistoriska kvarteren runt Domkyrkan, slottet, Konsert & Kongress och Raul Wallenbergs plats. Sex internationella ljuskonstnärer deltar med installationer, men även en av Linköpings ALKA-konstnärer finns med.

– Två av installationerna kommer att bli permanenta, fortsätter Elna. I just de här områdena finns väldigt vackra parker, men alla dessa mäktiga träd gör att det blir mörkt på vintern när det inte är snö. Det handlar om att göra investeringar i staden och skapa permanent ljus på platser som upplevs mörka och otrygga. Vi vill satsa på en levande innerstad och bygga bort mörka platser.

– Det här med att belysa någonting är spännande. Hur mycket man kan påverka upplevelsen med hjälp av belysning, hur mycket man kan göra med belysning i färgtemperatur, vinklingar och skugg-effekter. Ljus är inte bara ljus, det är även skuggor. När du belyser en fasad kan du göra det på så många sätt och påverka betraktarens upplevelse av huset.

Domkyrkan är en dröm

– Domkyrkan var ju ett sånt drömprojekt. Domkyrkan är en viktig plats i den här staden. Den har en speciell atmosfär och jag är jättestolt över den.

Det finns en ljusfestival i Lyon där de bästa ljusskaparna samlas och där fick vi se projiceringar på ett antal vackra byggnader, bland annat på katedralen. Där föddes drömmen, tänk om vi kunde göra en sån projicering på Domkyrkan. Och till min stora glädje så tände kyrkan på idén och ville vara med.

– På fasaden vid Domkyrkans västra port kommer ett ljusspel lysa upp väggen, berättar Elna entusiastiskt. MTU-gymnasiet skapar ljusspelet som ska synkas ihop med orgelmusik av Domkyrkans musiker. Så det är musik från kyrkans orglar som man kommer att höra här ute. Det är vi väldigt nöjda med. Sen kommer även några av kyrkfönstren synliggöras på ett nytt sätt. Mer säger jag inte, ler Elna hemlighetsfullt.

– Det är väldigt stimulerande och roligt att få jobba med Vinterljus. Det är en inspirerande miljö med många engagerade experter som är med och skapar och man får ta del av deras kunskap. Sedan är det ganska stor press på att prestera, folk vet vad Vinterljus är, så det finns förväntningar om vad det ska vara. När vi står där dagen innan så ska allt funka, men det är det som är tjusningen med att jobba med ett sånt här projekt.

Vinterljus invigs på Stora torget 18.00 den 13 december och pågår fram till och med 26 december.

Text & Foto: Royne Mercurio (Artikel hämtad ur Liv & Längtan Nr 1 2020)

En berättelse i ljus

Efter några års uppehåll så är Vinterljus tillbaka i sin 8:e upplaga. En av de nya installationerna produceras i år av en grupp elever från MTU-gymnasiet. – Det blir ju lite skillnad i att visa för en lärare jämfört med att producera en stor projicering som ska visas för Linköpingsborna.

Jul i Linköping

Välkommen till jul i Linköping! Här hittar du nästan allt om den kristna julen och dess traditioner. Här finns adventsmusik, en musikalisk adventskalender, julevangeliet och en julhälsning från biskop Martin.