Domkyrkan i Linköping

Katedralen

Linköpings domkyrka

Linköpings domkyrkas vänner

Linköpings domkyrkas vänner är en ideell förening, som vill sprida kunskap om Domkyrkans spännande historia och alla dess föremål, samt ge kontinuerlig information om den fortsatta verksamheten i och omkring Linköpings domkyrka.

Vad är en domkyrka?

Svenska kyrkan är indelat i 13 stift. Luleå, Härnösand, Västerås, Uppsala, Karlstad, Stockholm, Strängnäs, Linköping, Skara, Göteborg, Visby, Växjö, Lund.

Varje stift har en domkyrka och en biskop. Domkyrkan fungerar som en slags moderkyrka till de övriga kyrkorna runt om i stiftet. Namnet domkyrka kommer från latinets Domus Domini som ungefär betyder Herrens hus.

Domkyrkorna kallas också för katedraler vilket kommer från ordet kateder/cathedra som är biskopens stol.

Oftast är öppettiderna i domkyrkorna generösa och domkyrkan är också en plats för officiella större sammankomster när något berör hela stiftet, som t.ex. präst- och diakonvigningar (2 ggr/år).

I varje domkyrka kallas kyrkoherden för domprost. Domprosten leder och ansvarar för arbetet i domkyrkoförsamlingen. I Linköpings domkyrkoförsamling heter domprosten Mattias Bähr.

I Linköpings stad har de nio församlingarna gått samman i Linköpings domkyrkopastorat. Linköpings stift omfattar alla församlingar i hela stiftet och stiftskansliet och leds av biskop Marika Markovits.

Virtuell rundtur i Domkyrkan

Domkyrkan är panoramafotograferad så man kan vandra i kyrkan hemifrån. Klicka bara på bilden nedan så kan du i hemmets trygga vrå gå en virtuell rundtur i vår fina domkyrka som är Sveriges näst största och den bäst bevarade medeltida katedralen!