Kyrkoavgiften skapar möjligheter

Som medlem i Svenska kyrkan betalar du en medlemsavgift, också kallad kyrkoavgift. Kyrkoavgiften beslutas av kyrkofullmäktige i den lokala församlingen/pastoratet och finansierar den lokala församlingens verksamheter. En liten del av kyrkoavgiften går till stiftet och den nationella nivån i Svenska kyrkan som har i uppdrag att främja och stödja den lokala nivån.

Kyrkoavgiften gör gott för många

Största delen av din kyrkoavgift går till arbetet i din lokala församling. Genom att betala kyrkoavgiften är du bland annat med och stödjer:

• kyrkans öppna förskola där små barn och deras föräldrar kan mötas

• gemenskapsträffar för äldre

• arbete för människor i utsatta situationer

• ett rikt musikliv med körer och musiker

• underhållet av våra kyrkobyggnader

Du stödjer även en kyrka som:

• vill förmedla hopp till den som drabbas av sorg och smärta

• vill vara med och uttrycka den glädje man känner över att ha fått barn eller funnit en partner

• tillsammans med andra goda krafter vill vara med och bygga ett så bra och tryggt samhälle som möjligt

Skillnad mellan kyrkoavgift och begravningsavgift

Kyrkoavgiften betalas av medlemmar i Svenska kyrkan men begravningsavgiften betalas av alla som är folkbokförda i Sverige och har en kommunalt beskattningsbar inkomst, oavsett religion. Begravningsavgiften finansierar begravningsverksamheten.