Lyssna

Matmissionen minskar svinnet och stärker egenmakten

För ett år sen, den 12 februari 2024, öppnade Linköpings första sociala matbutik, Matmissionen, i Coops gamla butikslokal i Skäggetorp. Nu hälsar vi på för att se hur det gått.

Syftet med Matmissionen var att motverka matfattigdom, matsvinn och samtidigt erbjuda arbetsträning i butiken till människor som står långt ifrån den ordinarie arbetsmarknaden.

– Det har gått över all förväntan, berättar Roger Reznic som är enhetschef för Matmissionen och som även var butikschef när Matmissionen öppnade.

– Matmissionen är en del av en kedja som startade i Stockholm 2015 och som nu har totalt elva butiker i Stockholm, Göteborg, Skåne och Linköping, förklarar Roger. Idén bygger på att ta hand om matsvinn som uppstår inom butiksled, grossistled och även hos matproducenter.

Det kan vara överskott, felmärkta eller buckliga varor. Och istället för att kassera det så tar vi hand om det, fortsätter han. Allt som finns på hyllorna här är donerad mat. Svensk Handel är med i samarbetet och alla stora matvarukedjor är involverade. Så det har växt till sig bra.

Bara medlemmar får handla

– För att få handla hos Matmissionen så måste man först ansöka om att bli medlem, berättar Roger. Kravet är att man har en låg inkomst, under 13 600 kr i månaden. Som medlem får man sen boka två tillfällen per vecka då man kan komma hit och handla.

Man bokar sin tid i en app och sen gäller det att vara här så man blir insläppt på rätt tid. Varje kvart tar vi in 15 medlemmar som får 15 minuter på sig att handla. Utan det systemet hade vi haft hundra personer i kö när vi öppnar klockan tolv. Tidsbokningen skapar en dräglig arbetsmiljö för alla som jobbar här.

– Vi har runt 1 700 medlemmar i Linköping idag. Vi rivstartade när vi öppnade. Den första månaden kom det tusen medlemmar.

– Vi har ingen direkt marknadsföring, utan medlemmarna pratar med varandra. Kommer det in attraktiva varor som lax, kyckling, nötfärs eller ost så blir det på något lustigt sätt fullbokat på eftermiddagstiderna. Så man hjälps åt att sprida budskapet. 

– Fördelen här är att vi tar max en tredjedel av ordinarie priser ute i handeln, säger Roger. Så kostar kycklingfiléer 100 kr i handeln så kostar den 33 kr här. Maten har blivit mycket dyrare, även basvaror och då blir det tuffare för dom som redan har det tufft.

Räddar 95% av det som skulle slängas 

– Vårt bekymmer är att få tag i mat, förklarar Roger. Av det som vi får in så säljs i princip allting. Under 2024 hade vi 312 ton som gick igenom verksamheten. Och av det hade vi ett svinn på det på 5 %. Så av allt som ändå skulle slängas så räddade vi alltså 95 %. Det är fantastiskt.

– Det är ett helt nytt koncept för mig som jobbat i vanliga matbutiker tidigare, säger Roger. Här är det lite tvärtom. Vi kan inte sälja bara för att sälja. Vi måste ha ett rättvisetänk och då sätter vi begränsningar på vissa produkter. Kommer det 200 medlemmar på en dag och vi har 200 liter mjölk, då måste vi begränsa till kanske max två liter per kund för att alla ska få möjlighet att köpa mjölk.

Problemet här är som sagt inte att sälja varor, utan att få in varor. Där har vi utvecklat samarbetet med lokala donatorer och andra Stadsmissioner i landet.

– Vi har till exempel ett bra samarbete med en grossist som har en person som är anställd som maträddare, berättar Roger. Hennes enda uppgift är gå runt och rädda mat som vi kan ta hand om och erbjuda våra medlemmar istället för att det kastas.

Och det som vi inte har avsättning för här kan vi erbjuda vår restaurang och vårt café. Vi fick in tio burkar tonfiskröra och vi kanske kan sälja fem burkar här och resterande kan man fylla baguetter med i caféet. Då kan vi hålla nere vårt svinn så att inte vi måste slänga varor.

– Vi har även samarbete med lokala matproducenter som Arla, Scan och Lecora, berättar Roger. Det kan vara så enkelt att man fyller jordgubbsyoghurt i en apelsinyoghurtförpackning. Så står man med färsk, närproducerad yoghurt som man inte kan sälja, men här funkar det om vi bara tydligt informerar kunden.

Egenmakten stärker människor

– Ett ledord för oss är egenmakten. Det är fler stadsmissioner runt om i landet som är intresserade av det här konceptet att gå ifrån matkassar till matmissionstänket. Den stora skillnaden är att här kan kunden gå in och välja av det vi har för dagen.

Så även om det inte är inte lika välfyllt som en i vanlig butik så ska man ändå kunna välja. Vill jag inte ha en banan idag, så ska jag kunna välja ett äpple istället.

Volontärer och arbetsträning

– Vi är fem anställda idag, plus ett 20-tal volontärer och så har vi tio som arbetstränar. Så det är mycket

folk här, även om volontärerna gärna får bli fler. Det är en jätteviktig del för oss med volontärer och arbetsträning. För idén med det här är också att slussa in människor som står långt från arbetsmarknaden. Det är ett tufft och det finns mycket att göra, men klarar man det här så klarar man att arbeta i vilken annan matbutik som helst.

Linköpings domkyrkopastorat är en partner i Matmissionen som en del av Svenska kyrkans diakonala arbete. ■

Text & foto: Royne Mercurio (ur Liv & Längtan Nr 2 2025)