Foto: Royne Mercurio

Nu öppnar Matmissionen – en social matbutik i Linköping

– Det här är världens bästa affärsmodell, säger Sanna Detlefsen som är direktor på Stadsmissionen. Vi tar matöverskott och matsvinn och säljer det superbilligt till människor som lever i fattigdom. Det är en riktig win-win.

Den 12 februari slår portarna till Linköpings första sociala matbutik Matmissionen upp dörrarna i Coops gamla butikslokal i Skäggetorp. Syftet med Matmissionen är att motverka matfattigdom och matsvinn och samtidigt erbjuda arbetsträning i butik och lager till människor som står långt ifrån den ordinarie arbetsmarknaden.

– Målet är att så många som möjligt ska kunna köpa näringsriktig mat till ett kraftigt reducerat pris, säger Roger Reznik som är butikschef och har arbetat 15 år inom handel, men även har jobbcoachning på sin meritlista.

Roger visar runt bland pallar med olivolja, rödbetor och blöjor som just nu står på lagret.

– Butikens utbud baseras på skänkta varor som annars hade riskerat att bli svinn, berättar Roger. Produkterna kommer från producenter, grossister, livsmedelskedjor och butiker och kan variera från vecka till vecka. Mat doneras på grund av korta datum, skada på förpackning, överproduktion eller andra produktionsmissar. Matsvinnet är helt funktionellt och har ofta långt kvar på bäst före-datum. Målet är att butiken ska kunna erbjuda en bredd av mat, allt ifrån torrvaror till grönsaker. Handlarna står bakom det här och ser positivt på det. Dom vill inte heller att matsvinnet ska se ut som det gör.

– Det är inte vem som helst som kan handla i butiken, förklarar Sanna. Man måste ansöka om att bli medlem i Matmissionen. Det kan man göra genom att ladda ner appen Matmissionen eller så kommer man till registreringsdisken i butiken och gör ansökan med papper och penna. För att bli medlem måste man vara 18 år och ha en samlad inkomst på max 13 000 kr i månaden efter skatt. Flera personer i ett hushåll kan bli medlemmar.

– Behovet är enormt, menar Sanna, bara i Skäggetorp och Ryd är det 8 000 personer som skulle kunna bli medlemmar. I Östergötland lever 20 000 barn i ekonomisk utsatthet och barnfattigdom. Deras vardag handlar om att inte ha mat för dagen, man har inte kläder efter väder och man kan inte delta i fritidsaktiviteter och annat. Butiken är inte till för studenter eller medelklassens ungdomar. Dom klarar sig i alla fall. Hit kommer det att komma människor som har det fattigt.

Linköpings domkyrkopastorat går in som en partner i Matmissionen.

– Svenska kyrkan är en del av Stadsmissionen och vi ser detta som en del av vårt diakonala arbete, säger domprost Mattias Bähr. Våra diakoner kommer att hjälpa människor att bli medlemmar och att styra dom hit, och finns också här för att knyta kontakter. För det är ofta fler saker som kan dyka upp när vi möter människor.

– För mig är egenmakten viktig, tänker Mattias, att man kan påverka sin livssituation och göra det hållbart över tid. Egenmakten gör att jag kan plocka dom varor som jag behöver. Om man är en barnfamilj eller äldre så får man köpa dom varor som man behöver och inte bara få en färdig kasse. Det handlar om människans värde och värdighet. Det här är ett långsiktigt projekt som kommer hålla på i många år och detta är en plats dit människor kan komma och faktiskt kunna ta tag i sin livssituation.

Roger kommer leda arbetet tillsammans med några anställda. Till sin hjälp har dom volontärer som vill ge av sin tid och deltagare som arbetstränar för att komma ut i arbetslivet.

– När man ska handla så bokar man en tid i appen, förklarar Roger. Man kan boka tre tider för att handla per vecka, varav en mellan 12.00-13.00 som är den tid då det finns mest upplockade varor i butiken. Då skapar vi ett enkelt rättvisesystem för medlemmarna. Vi har samlat på oss massor av erfarenhet från andra butiker inom Stadsmissionen.

Matmissionen finns sedan tidigare i Stockholm, Göteborg, Malmö och Helsingborg.

– Sen har du 15 minuter på dig att handla inne i butiken och man får handla för max 300 kr i veckan, berättar Sanna. Men med tanke på att priset är högst en tredjedel av vad det kostar i en vanlig matbutik så kommer man att få mycket mat för pengarna.

– Vi kommer även att ha en social yta utanför butiken med ett café och secondhand, berättar Sanna. Här kommer diakoner att finnas tillgängliga och det finns även möjlighet för t ex socialtjänsten att komma hit och möta människor.

– Kyrkans vision är att bidra till det goda samhället och det är en del i det här, menar Mattias. Det här är inte bara att tala om saker, utan det blir väldigt konkret. Fattigdomen gör att man handlar dålig mat, för man har inte råd med något annat vilket leder till sämre hälsa. Nu får man chansen att äta vettigt, inte minst frukt och grönt som är dyrt. Enkla saker som kan förändra människors livssituation, familjer kan bli mätta och det gör stor skillnad för att kunna ta nästa steg. Det är att gå från tanke till handling. Svenska kyrkan hade inte kunnat göra detta själva. Det här samarbetet möjliggör förändring och när flera går ihop så blir vi en stark kraft.

– Det känns nästan lite overkligt roligt, säger Sanna. För det är inte alltid som det går att genomföra goda idéer. Jag är ödmjuk, glad och tacksam. Vi skulle inte heller kunna göra det här själva. Att vi och kyrkan har fått jobba ihop och hitta en framkomlig väg är en gåva i sig. Vi har på det här sättet möjligheten att tillsammans göra något meningsfullt som hjälper människor i nöd. ■

Text & foto: Royne Mercurio (ur Liv & Längtan Nr 2 2024)