Foto: Royne Mercurio

Linköping Pride 2024

Svenska kyrkan i Linköping är en del av Linköping Pride den 27 maj-2 juni. Välkommen på föredrag, Pride-fika, Pride-mässa, utställningen ”Regnbågen & kyrkan” och Pride-paraden.

Föreläsningskväll med Oliver Jähnke

27 Maj 18.00-19.30 i Equmeniakyrkan
Egna erfarenheter av hur det är att vara transperson i frikyrkan och samtal om inkludering. Enkel kvällsmacka till självkostnadspris erbjuds.

Pridefika och vernissage

Ons 29 maj 15.00-16.00 i S:t Lars kyrka
Pridefika och vernissage för Kyrkan och regnbågen liten utställning om:

• Regnbågen som symbol
  • Relationen mellan HBTQ & Svenska kyrkan
  • Regnbågsnyckeln och dess betydelse
  • Framtiden och att göra upp med historien

Utställningen finns tillgänglig under kyrkans öppettider fram till 16 juni. Utställningen sker i samarbete med Sensus.

Föredrag och samtal

Fre 31 maj 16.30 i S:t Lars kyrka
Hur kan kyrkan bli en bättre plats för HBTQI personer och öppna dörrarna för ett mer inkluderande förhållningssätt? Carina och Charlotta delar erfarenheter av att vara regnbågsfamilj i Svenska kyrkan och det finns möjlighet att ställa frågor och samtala tillsammans med dem.

Pridemässa

Fre 31 maj 18.00 i S:t Lars kyrka
Mässan är en del av Linköping Pride och ett samarbete mellan Equmeniakyrkan, Kristna regnbågsrörelsen EKHO och Svenska kyrkan. Kom och fira mångfalden med oss! Efter mässan bjuds det på fika!

Prideparad

Lör 1 juni 13.00
Svenska kyrkan, Equmeniakyrkan och Kristna regnbågsrörelsen EKHO går tillsammans. Paraden börjar vid 13.00 i Trädgårdsföreningen och tar ungefär en timme att gå. Paraden avslutas i Trädgårdsföreningen. Vill du gå med så ses vi på plats i Trädgårdsföreningen vid 12.45.

Pride

Alla ska känna sig välkomna i kyrkan. Läs mer om hur vi arbetar mer hbtq+ här.

Först ut med HBTQ+certifiering

– Svenska kyrkan har, liksom många andra kyrkor och samhället i stort, en historia av att ha diskriminerat hbtq+-personer. Det är en historia som vi måste göra upp med, säger Zacharias Järphed Lindgren som är ordförande i Svenska kyrkans unga i S:t Lars församling. – Nu är vi är först ut i Linköpings stift att bli hbtq+-certifierade med märkningen Regnbågsnyckeln.