Skattjakt

Lär dig mer om gator av guld, gyllene spiror, skatten i åkern förbundsarken och psalmskatten.

"Ty visheten är mer värd än silver, den vinst hon ger är bättre än guld. Hon är dyrbarare än pärlor, inga skatter går upp mot henne", säger Ordspråksbokens författare. Bibeln rymmer både berättelser om hur Herrens hus och kungens palats plundrades på sina skatter och tankar om att man inte ska samla inte skatter här på jorden (utan i himlen), där mal och mask förstör och tjuvar bryter sig in och stjäl. För det är väl som Jesus säger, att ”där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara”.

Gator av guld

I Uppenbarelseboken i Bibeln beskrivs himlen som en stad där ”den breda gatan genom staden var av rent guld”. Det var nog det finaste och bästa man kunde tänka sig och man ville att himlen skulle vara så. Hur tänker du dig himlen?

Gyllene spiror högt upp i det blå

Har du nån gång stått och blickat upp på tornen i Domkyrkan och beundrat de gyllene spirorna som pryder kyrkans fem spetsiga torn? Har du då kanske funderat på hur stora de egentligen är? Kyrkans högsta torn är 107 meter högt och där sitter den största spiran som är hela 7,5 meter hög och väger ca 250 kilo. De fyra något mindre spirorna är fyra meter höga och väger 100 kilo styck. Spirorna är ihåliga, tillverkade i koppar och förgyllda med 24 karats bladguld. När Domkyrkan byggdes 1236 var kyrkan mycket mindre och hade varken torn eller spiror. Kyrkan har byggts om flera gånger och spirorna sattes upp år 1969.

När Johan III räddade en skatt

Foto: Thor Balkhed

Heemskercks altarskåp i Domkyrkan lämnar ingen oberörd. Det finns olika versioner av berättelsen om hur det kom till Linköping. Det sägs att Johan den III betalade 1200 tunnor vete för altarskåpet som han sedan donerade till Linköpings domkyrka. På så sätt räddade han skåpet undan reformationens förstörelse av bilder i Hollands katolska kyrkor. 
Läs mer om Heemskercks altartavla.

Skatten i åkern

En trogen vän är ett starkt värn. Att finna en sådan är att finna en skatt.

Bibeln, Syraks vishet 6:14

Jesus berättade en gång en liknelse för att beskriva hur himmelriket är. ”Himmelriket är som en skatt som ligger gömd i en åker. En man hittar den och gömmer den igen, och i sin glädje går han och säljer allt han äger och köper åkern.” (Matt 13:44) Ibland hittar vi något så stort att vi tappar andan och vi är beredda att ge allt för att få tag på det. Så är det med himmelriket.

Förbundsarken

Förbundsarken är enligt Bibeln en guldbeslagen träkista där de båda lagtavlorna som Mose fått av Gud på berget Sinai förvarades. Den var det synbara vittnesbördet om Guds närvaro. I Salomos tempel fick den sin plats i det allra heligaste där den stod till Jerusalems förstörelse år 586 f.Kr.

Den svenska psalmskatten

Den svenska psalmboken är en skattkammare, fylld av sånger, psalmer och böner för i stort sett alla tillfällen och känslor under ett människoliv. 1695 kom den första svenska psalmboken med 413 psalmer till. Sen dess har den förnyats fyra gånger, senast 1986. I den är de inledande 325 psalmerna gemensamma för flera av de svenska samfundens psalmböcker. Tanken är att psalmboken ska vara en process som aldrig tar slut eftersom tiden och språket hela tiden förändras. År 2000 kom det inofficiella tillägget Psalmer i 2000-talet ut och det innehåller bland annat Py Bäckmans melodifestivalvinnare Stad i ljus. Några andra välkända psalmer är nr: 21 Måne och sol, 11 O, store Gud, 297 Härlig är jorden, 199 Den blomstertid nu kommer och 116 Nu tändas tusen juleljus.