Vigselglädje i Landeryds kyrka

Landeryds församling har informationsträffar om vigsel för dom som går i giftastankar. Nawarat och Martin är ett av de par som nyligen besökte en informationsträff.

Landeryds kyrka, med sin klassiska utformning och sin idylliska placering i utkanten av Linköping, står som en symbol för evig kärlek och vigselglädje. Omgiven av östgötaslätten och skyddad av lummiga träd har platsen lockat blivande brudpar i över 900 år. Varje år, när våren börjar sitt färgsprakande intåg, lovar nya par varandra evig kärlek och ingår äktenskap i denna historiska kyrka. Deras löften läggs till en lång rad av tidigare äktenskap som har inlett sin resa till ett liv tillsammans precis här.

Nawarat och Martin är ett av de par som nyligen besökte en informationsträff om vigslar i Landeryds kyrka. Med planer på att säga ”ja” till varandra den 20:e april, är de mitt uppe i förberedelserna inför den stora dagen. Men det finns fortfarande några frågetecken inför vigseln.

Vi har funderat mycket fram och tillbaka kring alla detaljer kring vigseln, men när det kommer till datumet var vi ganska säkra från början, berättar Martin entusiastiskt. Det kändes fint med 4, 20, 24, så det var inget vi behövde tveka på. Nu är det bara att göra klart allt annat så att vi kan hålla oss till det datumet.

För paret har valet av vigselplats varit en utmaning då de inte har sina rötter i Linköping, även om de bor här nu.
Vi kunde inte riktigt bestämma oss för var vi skulle gifta oss. Det finns ju många alternativ, förklarar Nawarat medan hon ler mot Martin.
– Ja, jag kommer från Stockholm och Narawat från Bangkok, säger Martin. Men med tanke på att majoriteten av  släkt och vänner är här i Sverige, och med önskan från vänner och familj i Thailand att besöka oss, kändes det som det mest naturliga valet att hålla vigseln här.

Martin, som har en nära anknytning till kyrkan genom sin uppväxt, känner att det är en självklarhet att vigas i kyrkan.
Jag har alltid tänkt att när jag blir äldre så kommer jag nog gifta mig i kyrkan också. Så det känns väldigt naturligt att ha vår vigsel här, tillägger han. För Nawarat, som inte har samma bakgrund i den kristna traditionen, var tanken på en kyrklig vigsel ändå lockande och symboliskt laddad.

Något som var en överraskning för paret var möjligheten att låna en av Landeryds kyrkas brudkronor till ceremonin. Under informationsträffen presenterades kyrkans två 1600-tals-kronorna som alla par som gifter sig här erbjuds att bära. Paret fascinerade av denna möjlighet att bära en del av kyrkans historia, uttryckte sitt intresse för denna tradition.

Den 6:e augusti förlovade sig Nawarat och Martin och spred snabbt datumet för vigseln till vänner och familj. Vad som från början var tänkt som en intim vigsel med endast närmaste familjen har gradvis vuxit i omfattning allteftersom datumet närmar sig.
Vi hade först tänkt hålla det ganska litet, men nu verkar det som att det kommer bli fler än vi först hade planerat för, säger Martin med ett leende.
– Vi håller det nog ändå ganska litet och blir kanske runt 20-30 gäster. Vi får väl se hur bra vi lyckas håll det nere.

Utöver gästlistan så är detaljer kring ceremonin, bröllopsfesten och liknande fortfarande något oklart. Men även om det finns mycket kvar att göra så är kanske ringarna i alla fall klara. Nawarat berättar att hon har smitt deras förlovningsringar under en silversmideskurs på medborgarskolan i Linköping, från råmaterial till färdiga ringar med stämplade namn. Om ringarna också ska bli vigselringar eller inte är inte avgjort.
– Att de är handgjorda gör dem ju speciella, vilket känns väldigt kul, säger Martin.

På frågan om vad de mest ser fram emot så är paret väldigt samstämmiga.
– Att vi får gifta oss och fira, säger Martin.
– Ja. Att fira att vi är gifta och att nästa kapitel i vårt liv nu börjar, instämmer Nawarat.

Nawarat och Martin går i giftastankar.

Foto: Axel Arkstål

Bra att veta

Boka datum Våren och sommaren är populära för både dop och vigslar. Kontakta pastoratsexpeditionen i god tid för att vara säkra på att ni får just det datum ni önskar.

Vigselsamtal Ni kommer att ha ett samtal med er vigselpräst ungefär en månad innan vigseln för att diskutera era önskemål och förbereda ceremonin. Under detta samtal kan ni välja psalmer, diskutera bibeltexter och löften samt andra ceremoniella detaljer.

Hindersprövning För att vigas behöver man en giltig hindersprövning. Den beställer man på skatteverket.se och den är giltig i fyra månader.

Musikalisk valfrihet Utöver psalmer har ni möjlighet att välja musik för in- och utgång under ceremonin. Solister och annan musikalisk talang från vänner och familj är också välkommet. Detta kan vara en vacker och personlig touch som sätter tonen för er speciella dag.

Boka er vigsel på 013-30 35 50 eller linkoping.pastorsexpedition@svenskakyrkan.se