Biskop Marikas Fokusdag Diakoni, 11 november 2024

Vid den här Fokusdagen Diakoni går vi på djupet kring församlingens arbete mot ekonomisk utsatthet. Vad åstadkommer vi genom vår insats? Gör den skillnad i människors liv? Under dagen får vi lyssna till föreläsare och reflektera tillsammans med vår biskop Marika.

Marika Markovits, Annaeva Lagergren, Linda Beskow, Pernilla Landin och Stig Linde

Många församlingar har de senaste åren växlat upp sitt arbete mot ekonomisk utsatthet för att bemöta den fattigdom de möter bland människor. Sveriges regering har meddelat att de statsbidrag till civilsamhället, mot social särskild utsatthet som kom till under pandemins extremår, nu kommer att permanentas och komma årligen.

Hur kan vi som kyrka verka för hållbarhet, egenmakt och empowerment bland människor som hamnat i ett ekonomiskt utsatt läge? Hur vill vi leva evangelium som kristen kyrka i förhållande till den samhällsutveckling vi nu ser? Gynnar vår insats dem den är till för – kortsiktigt eller långsiktigt – eller leder den tvärtom till att väsentliga samhälleliga rättigheter undergrävs?

Om detta handlar biskop Marikas fokusdag diakoni. Vi hoppas att dagen ska ge uppdaterad kunskap, nya redskap och en fördjupad förståelse om kyrkans uppdrag i relation till dessa frågor. Dagen samarrangeras av Linköpings stift och diakonistrategigruppen i Norrköpings pastorat.
Norrköpings pastorat: Ingvar Sjögerud och Sofia Sörner
Linköpings stift: Biskop Marika, Lena Sjöberg och Susanna Löfgren

Dagen innehåller bland annat:

• Anförande av biskop Marika
  • ”Institutionaliserad tillfällig nödhjälp – en paradox.” Stig Linde, diakon och universitetslektor Lunds universitet.
  • ”Från behov till handling – om dilemman och prioriteringar” Annaeva Lagergren, stiftsdiakon och Linda Beskow, stiftskonsulent, båda Västerås stift, leder oss i samtal och verkstad.
  • Exempel på innovativt arbete i Stockholms domkyrkoförsamling. Pernilla Landin, diakon.
  • Tid för samtal och reflektion i olika grupper
  • Biskop Marika sänder oss till tjänst

Tid: 11 november kl. 9.30-16.30

Plats: S:t Lars kyrka Linköping