Ledare på väg: Självkännedom – dopet, 7–9 mars 2025

Kristen tro är att leva sitt liv med dopet som grund. Påskens drama, från död till liv, blir ett mönster genom hela livet.

Kristen tro är att leva sitt liv med dopet som grund. I dopet påminns vi om Guds röst som säger: Du är mitt älskade barn, min utvalda.  Dopet ger oss en kristen identitet som befriar oss att vara de vi är, älskade för de vi är, inte för det vi gör. I dopet kallar Gud oss att vara Jesu lärjungar och att leva i vårt dop, genom påskens berättelse. Vi går från mörker till ljus gång på gång i våra liv. Påskens drama, från död till liv, blir ett mönster genom hela livet.

För att kunna leda andra behöver en ledare först lära känna sig själv. Vi behöver veta hur vi själva fungerar i olika situationer innan vi kan leda andra. En god självkänsla hjälper ledaren att vara äkta i ledarskapet.

Vi vill att deltagarna ska:

• få fördjupad förståelse för begreppen självförtroende, självkänsla och självtillit
  • få ökad självkännedom
  • få bredare kunskap om dopet och reflektera över sitt eget dop
  • få fördjupa de tre grundrelationerna (relationen till mig själv, skapelsen och medmänniskan samt Gud) och att få hjälp att finna Gud i allt
  • få reflektera över sitt eget lärande som ledare och hur de nya kunskaperna kan brukas och tas tillvara i hemförsamlingen
  • få möta och lära känna nya människor.

Medverkande:

Medarbetare från stiftsorganisationen

Handledare och deltagare från stiftets församlingar.

Tid: 7–9 mars 2025
Incheckning fredag kl 18.30-19.00. Avslutning efter lunch söndag kl 13.00

Plats: Gransnäs ungdomsgård

Kostnad: 1000 kr