Nyhet / Publicerad 24 september 2024

”Känner stort hopp för kyrkan och kristen tro i pastoratet”

Under vecka 37 besökte biskop Marika och en delegation Norra Tjusts pastorat för en visitation.

Senaste visitationen i Norra Tjust ägde rum för drygt tio år sedan. Den gången med nuvarande ärkebiskop Martin Modéus, som då var biskop i Linköpings stift. Under en intensiv vecka besökte nu biskop Marika en rad olika platser och sammanhang. Måndag eftermiddag avslutades med en invigning av ett nytt mindre kök, ”Lillkyrkan”, i Västra Eds kyrka, där en hälsning till framtiden lades ned under golvet.
– Vi lade ned en glasburk som bland annat innehöll en skrift om vår kyrka, en text om vår bygd och skola och så ett exemplar av Västervikstidningen, säger Lilian Hjalmarsson, som är ordförande i församlingsrådet i Västra Eds församling. Det har varit en lång väntan att få vårt lilla kök och mycket arbete med att få det klart inför invigningen.
– Det var väldigt trevligt att biskop Marika kom och invigde, säger hon.

Biskop Marika hade många viktiga samtal om glädjeämnen och utmaningar med personalen och hela åtta församlingsråd i pastoratet. Dessutom möten med en kommunpolitiker och studiebesök på företaget Nordic United Coatings samt Gamlebygymnasiet. Vid frågestunden med gymnasieeleverna fick biskopen berätta vad en biskop gör och vad ordet diakon betyder. På djurvårdsprogrammet fick hon också bekanta sig med en kungspytonorm och en leopardgecko! På onsdagskvällen avnjöts vackra toner under en konsert i Lofta kyrka.

Visitationen avslutas med en högtidlig visitationshögmässa med efterföljande visitationstal i Västra Eds kyrka. Biskop Marika inledde sitt tal med orden ”Jag vill säga ett stort tack för visitationsdagarna. Tack för många givande samtal, för både skratt och allvar. Jag har fått möjlighet att träffa engagerade församlingsbor, anställda och förtroendevalda i församlingsråd och kyrkoråd.”
Talet avslutades med den uppmuntrande hälsningen ”När jag ser den kärlek som finns för församlingarna och kyrkorna och omtanken om sina medmänniskor känner jag stort hopp för kyrkan och kristen tro i Norra Tjusts pastorat.”

Text: Filip Ewertsson. Foto: Marcus Hollenberg, Filip Ewertsson